STF Kukkolaforsen

Mer om STF Kukkolaforsen

Kukkolaforsen är en by invid Torne älv, precis vid gränsen till Finland och dryga milen norrut från Haparanda. Området har både en egen kultur och det egna språket meänkieli. Kukkolaforsen är med sitt spektakulära läge något utöver det vanliga.

Här, precis vid den brusande forsen, ligger familjeägda Kukkolaforsen Turist & Konferens. På Kukkolaforsen upplever du en genuin kulturmiljö med fiskebodar, halstringsbodar, fiskemuseum och vattendrivna kvarnar. Här bedrivs det unika håvfisket enligt uråldriga metoder.

Du bor bekvämt antingen i vårt nybyggda hotell eller i någon av våra stuglägenheter eller mindre stugor, alla med utsikt över älven och längs stranden av forsen. I vår restaurang hämtas råvarorna från det stora skafferiet som finns runt knuten. Allt tillreds på bästa sätt så att de norrländska, ja, tornedalska, smakerna kommer till sin rätt.

Vi erbjuder aktiviteter som forsränning, bastubad i Sveriges enda bastuby, sikhåvning, hundspann och mycket mera. Boendet vid den brusande forsen tillsammans med den levande bastu- och matkulturen och det anrika fisket utgör tillsammans vår själ. Välkommen att uppleva denna plats tillsammans med oss.

Välkomna till bastuns och sikens rike!

Familjen Spolander med personal

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er