STF Abisko Turiststation

Abisko - Midnattssolsvandring

I Abisko, 250 km norr om polcirkeln, råder det polardag från början av juni, vilket innebär att solen inte går ned under horisonten vid midnatt. Vi vandrar i alpin terräng med det röd-gula ljuset som lindar in omgivningen i en gyllene lyster.

Upplevelsen börjar redan i linbanan där färden går tyst och långsamt upp för berget. Linbanan tar oss till Aurora Sky Station, på 900 meters höjd över havet, därifrån vandrar vi till Nuoljas topp på 1164 meters höjd över havet. Vi gör flera stopp utmed vägen för att njuta av utsikten och lyssna på guiden som berättar om omgivningarnas historia.Väl uppe på toppen firas prestationen med bubbel, tilltugg och om vädret tillåter, det vackra midnattssolsljuset. Strax efter midnatt börjar vandringen ner till linbanan igen, och därifrån tar vi liften tillbaka ner mot Abisko Turiststation.

Vad ingår:
Tur- och returbiljett med linbanan, vandring med guide, dryck och tilltugg på Nuoljas topp

Bra att veta:
Tid: 4 tim
Längd: 4 km (ca 2.5 tim vandring)
Åldersgräns: 12 år
Ta med: Kängor, regnkläder och en varm tröja
Samling: Vid receptionen kl. 21.30(tillbaka ca 01.30)

Avbokning kan ske fram till 14 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Resealternativ

Läs mer om hur du tar dig till och från Abisko under fliken "hitta hit", direktlänk finner du här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-abisko-fjallstation/hitta-hit/

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring