Bli stugvärd

Att vara stugvärd är en fantastisk möjlighet att få vistas en längre tid i fjällen. Genom detta ideella arbete bidrar du till att fler får uppleva vår svenska fjällvärld. Som stugvärd ska du bidra till trevlig stämning och nöjda gäster. Blir du nyfiken? Här finns all information du behöver!

STF har drygt 40 fjällstugor i den svenska fjällkedjan från Treriksröset i norr till Dalafjällen i söder. Stugorna ligger vid markerade leder på natursköna platser i storslagen fjällnatur. Vintertid är stugorna öppna med stugvärd från slutet av februari till början eller slutet av april. Sommarsäsongen börjar vid midsommar och pågår till slutet av september.

Vad innebär uppdraget?

Som stugvärd i en fjällstuga tar du hand om fjällstugan och gästerna under en kortare eller längre period, ofta 3-4 veckor, ibland en hel säsong.

Du finns tillhands med råd när gästen – kanske för första gången – ska hugga ved, bära vatten och göra eld i spisen. Stugvärden svarar även för daglig tillsyn och skötsel av fjällstugan samt tar betalt för logi och i butiken. En viktig stugvärdsuppgift är att kunna informera gäster som vill veta mer om andra stugor, leder och utflyktsmål.

Fjällstugorna varierar i storlek från enstaka stuga med tio bäddar och 100 gäster per säsong till stora platser som har mer än 80 bäddar i flera stugor och över 2000 gäster per säsong. Det finns även fjällstugor med bastu, butik och i några fall enkel servering. Antalet stugvärdar per stuga varierar beroende på antal bäddar och besökstryck. På vissa stugplatser är du ensam stugvärd.

stugvärd stf

Hur blir jag stugvärd?

För att bli stugvärd ansöker du först till ett stugvärdsuppdrag. Blir du antagen måste du genomföra STFs stugvärdskurs innan uppdraget startar. Våra stugvärdskurser arrangeras i anslutning till säsongerna för nya antagna stugvärdar som inte gått utbildning eller varit ute på uppdrag tidigare säsonger.

Så här ansöker du

Ansökan för stugvärdsuppdrag vinter och sommar 2024 är stängd. Ansökan till vintersäsongen 2025 öppnar preliminärt i september 2024.

Ersättning som stugvärd

Stugvärdens arbete är av ideell karaktär. Som ersättning utgår ett arvode på mellan 2900 – 7500 kronor per månad, beroende på fjällstugans storlek och belastning. Det tillkommer även ett traktamente på 80 kronor per dag. Du får också ersättning för resekostnader till och från uppdraget om uppdraget är minst tre veckor.  Har du frågor? Kontakta oss på STF Fjällstugor stf.fjallstugor@stfturist.se.