Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

singi-fjallstuga-kungsleden

Betalning i fjällstuga

Här kan du läsa om priser och betalningsmetoder inför din mysiga stugvistelse. Bäst pris får du om du är medlem och förbetalar din övernattning här på hemsidan. Du förbetalar alltid en ospecificerad sovplats, vilket innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde.

Betala i förväg på hemsidan

På vår hemsida går det smidigt att förbetala din övernattning. Kom bara ihåg att du inte bokar en särskild bädd eller ett rum, utan du förbetalar en ospecificerad sovplats. Med en ospecificerad sovplats menar vi antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd, med tillgång till madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan (eller sovsäck). Du som betalat för ditt boende i förväg behöver skriva ut och visa upp din bekräftelse för stugvärden. Om du inte har förskottsbetalat går det bra att betala direkt till stugvärden.

Du är alltid garanterad en sovplats och tak över huvudet, oavsett om du har förbetalt eller inte.

Visa alla fjällstugor på karta

Priser och serviceavgifter

För att kunna erbjuda god service i fjällstugorna tar vi ut avgifter. Dagbesökare som inte är medlemmar betalar en serviceavgift och du som tältar i anslutning till våra fjällstugor betalar en tältavgift. Se fullständig prislista här.

Övernattning i fjällstuga
Du som övernattar i STFs fjällstugor betalar en avgift som varierar över säsong och område. Bäst pris får du som är medlem i STF och förbetalar din övernattning här på webben. Medlemspris från 400 kronor per natt.

Dagbesök i fjällstuga
Alla medlemmar i STF har fria dagbesök i STFs fjällstugor. När du rastar i upp till tre timmar mitt på dagen kan du använda stugans kök, dass och torkrum. Icke medlemmar betalar en serviceavgift som varierar beroende på om du vandrar längs Kungsleden eller i övriga fjällen. Serviceavgift från 100 kronor betalas på plats i fjällstugan.

Tältning vid fjällstuga
Du som tältar i anslutning till STFs fjällstugor betalar en tältavgift per person och natt. Avgiften betalas på plats i fjällstugan och varierar beroende på om du vandrar längs Kungsleden eller i övriga fjällen. Medlemspris från 150 kronor.

stugvärd i stf abiskojaure fjälstuga

Betala med kontanter

Du kan betala med kontanter på alla STFs fjällstugor. Vi tar även emot euro, samt danska och norska kronor. Vi rekommenderar dock att du växlar på en bank innan, då vi erbjuder en starkt reducerad växelkurs.

Fjällstugor som tar betalkort

Stora delar av fjällen saknar mobiluppkoppling och därför har vi svårt att erbjuda kortbetalning överallt. Tillsvidare går det bra att betala med konto- eller kreditkort i följande fjällstugor:

Rogen-området: Rogen
Jämtland: Arådalen, Gåsen, Lunndörren, Stensdalen och Vålåstugan.
Vindelfjällen: Aigert, Syter och Viterskalet.
Lapplandsfjällen: Abiskojaure, Akka, Aktse, Alesjaure, Kaitumjaure, Singi, Sitojaure, Såmmarlappa, Sälka, Teusajaure, Tjäktja och Vakkotavare.

På våra fjällstationer i Abisko, Blåhammaren, Edsåsdalen, Grövelsjön, Helags, Kebnekaise, Kvikkjokk, Saltoloukta, Ramundberget, Ritsem, Storulvån, Sylarna och Vålådalen kan du självfallet betala med kort.