Allt om fjällsäkerhet

Hitta rätt koordinater för din vandring, lär dig mer om laviner eller ta reda på hur du bäst förebygger skador. Det finns mycket att hålla koll på när du rör dig i fjälltrakterna. Här har vi samlat bra tips, som gör din tur på fjället både tryggare och roligare.

Den svenska fjällkedjan sträcker sig från Treriksröset i norr till Sälen i söder. Det är över 1 000 kilometer spektakulär fjällvärld, som lockar allt fler besökare. Men för att du ska kunna njuta av alla upplevelser gäller det att vara väl förberedd. Dåligt väder, svår terräng och skador kan annars skapa riskfyllda situationer i vildmarken. Med rätt information om fjällsäkerhet får du en mer njutbar vistelse. Läs vidare för att lära dig om allt från navigering och fjällväder, till hur man vadar säkert.

Våra fjällsäkerhetstips