fjallstuga-nallo

Bo i fjällstuga

STFs fjällstugor är en enklare boendeform utmed lederna i väglöst land. Här delar du både utrymme och erfarenheter med andra gäster. I övrigt är naturen din enda granne. En del av frihetskänslan kommer av att du själv lagar mat, hämtar vatten och eldar i kaminen.

Visa alla fjällstugor på karta

Vandra eller skida mellan fjällstugor

Vill du upptäcka fjällvärldens stillhet och dramatik är en vandring eller skidtur mellan våra fjällstugor något för dig. STFs fjällstugor ligger på natursköna platser 10 till 20 kilometer från varandra längs välmarkerade skid- och vandringsleder. Mer information och turtips hittar du via vår ledöversikt. Letar du efter en vandringsled i fjällen när det är lite lugnare? I vår besökskalender  får du en enkel överblick över antalet vandrare per fjällområde och vecka. Kalendern visar besöken sommartid, på vintern är det oftast lugnare i våra fjällstugor.

Genuint och enkelt boende med självhushåll

I våra fjällstugor möts du av en stugvärd som välkomnar, svarar på frågor och berättar om hur stugvistelsen fungerar.  Här i väglöst land finns varken el eller rinnande vatten och det är utedass som gäller. Alla hjälps åt med att bära ved och fylla på vatten. Rummen är olika stora och har oftast gasolkaminer som värmekälla. Du sover gott i våningssängar. Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Vi rekommenderar att du har med ett eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen hygien och säkerhet.

Rekommenderad förbokning

Vi rekommenderar att du som gäst förbokar din övernattning i våra fjällstugor. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan. Antalet förbokningsbara bäddar är begränsade beroende på stugtyp/område och de kan bli fullbokade. Förbokar du din övernattning får du ett rabatterat förköpspris och du garanteras en sängplats förutsatt att du ankommer till fjällstugan senast 18.00, därefter gäller platsgaranti i ospecificerad bädd. Bokningsbekräftelse ska skrivas ut och visas för stugvärden vid ankomst. För dig som inte har möjlighet att förboka övernattning i förväg erbjuds med betalning på plats alltid tak över huvudet i ospecificerad bädd vilket kan innebära golvbädd i fjällstugan eller annat inomhusutrymme. Ospecificerade bäddar tilldelas normalt efter kl 18 på kvällen. Observera att tältplats och dagbesök ej kan förbokas, serviceavgift betalas på plats till stugvärden.

Längre ned på denna sida hittar du en översikt av våra områden, och där kan du gå vidare och förboka övernattning på de fjällstugor du önskar.

Priser och betalning

Priset för en övernattning varierar över säsong och mellan olika områden och ledsträckningar. Dagbesökare och tältare betalar serviceavgifter. Priser, mer information om betalning i fjällstuga och serviceavgifter hittar du  här. Tillgång till kök, torkrum och andra faciliteter i stugan förutom sovrum ingår i serviceavgiften för tältare och daggäster.

Öppettider

Fjällstugornas öppettider är uppdelade i två säsonger. Vintersäsongen pågår från slutet av februari till månadsskiftet april/maj. Sommarsäsongen varierar från midsommar till mitten eller slutet av september. Både under sommar- och vintersäsongen varierar fjällstugornas öppettider beroende på området och ledsträckningarna.

Fjällstugornas öppettider 2022

Trygg vistelse och flexibla bokningsvillkor

STF har ett fortsatt stort fokus på att kunna erbjuda dig en trygg vistelse under rådande pandemi. Vi följer utvecklingen noga och är redo att snabbt anpassa vår verksamhet utifrån Folkhälsomyndighetens allmänna råd. Bokar du via vår hemsida har du som alltid flexibla bokningsvillkor, oavsett om det är dina egna semesterplaner eller omvärlden som förändras.

Läs mer om våra anpassningar och bokningsvillkor (öppnas i ny flik)

Hund i fjällstuga

I alla fjällstugor finns rum för gäster med hund som dock inte går att boka i förväg. Vi försöker alltid se till att din hund får plats i stugorna, men rummen är populära och erbjuds i mån av utrymme. Är det många hundar samtidigt på stugplatsen kan stugvärden ibland behöva dela på ett sällskap så att en person får sova tillsammans med hunden och övriga i sällskapet får sova i ett annat rum. Vill du vara helt säker på att kunna sova tillsammans med din hund kan det vara bra att ta med ett litet enmanstält som kan användas vid behov.

Läs mer om att fjällvandra med hund här.

Fjällstugornas säkerhetsutrymme

När fjällstugorna har stängt finns det ett öppet säkerhetsrum vid varje stuga (förutom i Abisko, Grövelsjön och Vakkotavare) som du kan använda om du hamnar i ett nödläge. Rummet är inte till för övernattning vid planerade turer utan endast vid nödläge. Om du planerar göra en fjälltur när vi har stängt måste du ha med dig tält, liggunderlag, sovsäck, friluftskök och mat för hela turen. Alla säkerhetsrum är mycket spartanska. Hjälptelefoner, som går direkt till räddningstjänst och polis finns i vissa utrymmen, men ej i alla.

Båttransport i fjällen

Fjällvärlden är vidsträckt och beroende på hur du planerar ditt äventyr kan du stöta på stora sjöar och vattendrag. Läs gärna mer om tidtabeller, kontaktuppgifter och övrig  information om båttrafik.

Sophantering

Minimera mängden sopor och matavfall. Rengör, komprimera och sortera all lagringsbar återvinning. Ta med ditt bärbara skräp ner från fjället. Läs mer om hur sophanteringen fungerar  och vad du kan och inte kan lämna i fjällstugorna.

Fjällbutik – handla i väglöst land

STF vill möjliggöra för dig som vistas i fjällen att proviantera längs leden under fjällturen. Butiker finns i utvalda fjällstugor längs ledsystemen (se exakt information på respektive fjällstuga). Här kan du läsa mer om våra fjällbutiker.

Boka flera boenden samtidigt

Vill du boka flera boenden i en och samma bokning gör du det enklast genom att öppna upp respektive boende i separata flikar i din webbläsare. Välj sedan datum för respektive boende, antal personer och gå vidare tills dess att du ser att ditt boende lagts i varukorgen. Alla dina val sparas i en och samma varukorg, trots att du arbetar i olika flikar. När du är redo att betala väljer du att gå vidare till betalning i någon av flikarna så kommer alla dina val att följa med. Dina val sparas i totalt 30 minuter.

Medlemskortet i fjällen

När du kommer till boendet och har bokat till medlemspris visar du upp aktuellt medlemsbevis när du checkar in. Numera kan du logga in i vår app och ha medlemskortet tillgängligt via mobilen. Du får även ett medlemskort i papper.

• Appen fungerar även utan täckning så ladda ner appen och logga in för att nå ditt medlemskort innan du ger dig ut ifall du inte har täckning.
  • Så länge du är inloggad i appen kommer du åt medlemskortet men om du loggar ut ur appen behöver du logga in igen för att komma åt det.
  • Föredrar du medlemskortet i papper? Du kan skydda det från väder och vind genom att lägga det i en liten burk eller påse tillsammans med tändstickor och annat som behöver hållas torrt.
  • Det går även bra att fotografera av ditt medlemskort i papper med mobilen och visa upp bilden när du kommer till boendet.

Här nedan förbokar du din övernattning i respektive stuga.