Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

fjallstuga-nallo

Bo i fjällstuga

STFs fjällstugor är en enklare boendeform utmed lederna i väglöst land. Här bor du gemensamt med andra och alla hjälper till att hugga ved, bära in vatten, städa och elda. Sommaren 2020 genomför vi flera anpassningar i våra fjällstugor för att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt. Vi har bland annat infört begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.

Observera att det inte längre är möjligt att betala sin övernattning på plats. Sommaren 2020 inför vi obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor. Läs mer om det längre ned på sidan.

Visa alla fjällstugor på karta

Vandra mellan fjällstugor

Vill du upptäcka fjällvärldens stillhet och dramatik är en stugvandring något för dig. STFs fjällstugor ligger på natursköna platser 10 till 20 kilometer från varandra längs välmarkerade skid- och vandringsleder. Stugorna är små oaser i vildmarken, där du bor enkelt och delar både utrymme och erfarenheter med andra gäster. I övrigt är naturen din enda granne. En del av frihetskänslan kommer av att du själv lagar mat, hämtar vatten och eldar i kaminen. Fjällbutik finns i de flesta fjällstugor (se exakt information på respektive fjällstuga).

Lugnare på fjället

Letar du efter en vandringsled i fjällen när det är lite lugnare? Läs mer på vår besökskalender där antalet vandrare per fjällområde och vecka finns presenterat.

Genuint och enkelt boende med självhushåll

I våra fjällstugor möts du av en stugvärd som välkomnar, svarar på frågor och berättar om hur stugvistelsen fungerar.
Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan. Längre ned på denna sida hittar du en översikt av våra områden, och där kan du gå vidare och förbetala övernattning på de fjällstugor du önskar.

I fjällstugan hjälps vi alla åt. Här i väglöst land finns varken el eller rinnande vatten och det är utedass som gäller. Alla hjälps åt med att bära ved och fylla på vatten. Du sover gott i våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. Rummen är olika stora och har oftast gasolkaminer som värmekälla.

Våra gemensamma gästkök är samlingspunkten på morgonen och på kvällen. Här lagar du mat, utbyter råd och tips med andra skidåkare eller vandrare. Och kanske möter du människor som blir vänner för livet.

I alla fjällstugor finns rum för gäster med hund som dock inte går att boka i förväg. Vi försöker alltid se till att din hund får plats i stugorna, men rummen är populära och erbjuds i mån av utrymme. Vill du vara helt säker på att kunna sova tillsammans med din hund kan det vara bra att ta med ett litet enmanstält som kan användas vid behov.

Under sommaren 2020 genomför vi en mängd anpassningar på våra fjällstugor för att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt. Du som gäst behöver också ta ett stort eget ansvar för att vi tillsammans ska få det här att fungera.

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten.
  • Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
  • Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
  • Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt antingen egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
  • Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
  • Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
  • Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
  • Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, reselakan inkl örngott, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.

Boka flera boenden samtidigt

Vill du boka flera boenden i en och samma bokning gör du det enklast genom att öppna upp respektive boende i separata flikar i din webbläsare. Välj sedan datum för respektive boende, antal personer och gå vidare tills dess att du ser att ditt boende lagts i varukorgen. Alla dina val sparas i en och samma varukorg, trots att du arbetar i olika flikar. När du är redo att betala väljer du att gå vidare till betalning i någon av flikarna så kommer alla dina val att följa med. Dina val sparas i totalt 30 minuter.

Priser och betalning

Priset för en övernattning varierar över säsong och mellan olika områden och ledsträckningar. Dagbesökare och tältare betalar serviceavgifter. Läs gärna mer om betalning i fjällstuga.

Sommaren 2020 gäller inte vår normala platsgaranti i våra fjällstugor, utan du som gäst måste boka och förbetala din övernattning via vår hemsida.

Prislista för 2020

Nu får alla STF-medlemmar fria dagbesök i STFs fjällstugor. Det betyder att du, under några timmar mitt på dagen, får använda stugans kök, dass och torkrum.

Fjällstugornas öppettider

Fjällstugornas öppettider är uppdelade i två säsonger. Vintersäsongen pågår från slutet av februari till månadsskiftet april/maj. Sommarsäsongen varierar från midsommar till mitten eller slutet av september.

Både under sommar- och vintersäsongen varierar fjällstugornas öppettiderna beroende på området och ledsträckningarna.

Öppettider för fjällstugorna

Fjällstugornas säkerhetsutrymme

När fjällstugorna har stängt finns det ett öppet säkerhetsrum vid varje stuga (förutom i Abisko, Grövelsjön och Vakkotavare) som du kan använda om du hamnar i ett nödläge. Rummet är inte till för övernattning vid planerade turer utan endast vid nödläge. Om du planerar göra en fjälltur när vi har stängt måste du ha med dig tält, liggunderlag, sovsäck, friluftskök och mat för hela turen. Alla säkerhetsrum är mycket spartanska. Hjälptelefoner, som går direkt till räddningstjänst och polis finns i vissa utrymmen, men ej i alla.

Båttransport i fjällen

Fjällvärlden är vidsträckt och beroende på hur du planerar ditt äventyr kan du stöta på stora sjöar och vattendrag. Läs gärna mer om tidtabeller, kontaktuppgifter och övrig information om båttrafik.

Fjällbutik – handla i väglöst land

STF vill fortsätta inspirera och skapa en positiv känsla för dig som vistas i fjällen och besöker våra butiker på fjällstugor i väglöst land. Vi har utvecklat utbudet i våra fjällstugor med ett uppdaterat sortiment och ny inredning. Här kan du läsa mer om våra fjällbutiker.

Här nedan förbetalar du din ospecificerade bädd i respektive stuga.