fjallstuga akka

Bo i fjällstuga

Att övernatta i någon av våra fjällstugor är ett perfekt för dig som vill komma lite längre ut på fjället. Här finns varken el eller rinnande vatten och hela vistelsen blir en stark kontrast till vardagens stress. Med naturen som enda granne är frihetskänslan total. På denna sida har vi samlat all information om våra fjällstugor.

Vad är en fjällstuga?

En fjällstuga är en stuga i fjällmiljö avsedd för övernattning åt vandrare, skidåkare och fjällbesökare. Svenska Turistföreningens fjällstugor ligger på natursköna platser längs den svenska fjällkedjan. Stugorna ligger långt ifrån bebyggelse och bilvägar vilket innebär att du oftast behöver vandra eller skida för att besöka dem. Därför ligger stugorna utmed välmarkerade skid- och vandringsleder på 10–20 kilometers avstånd, vilket motsvarar en dagstur. Stugorna har varken el, rinnande vatten, toalett eller dusch. Hit kommer kommer du alltså för att njuta av det enkla livet och kanske framförallt för att få uppleva en rejäl kontrast från vardagen. Här hjälps alla även åt att hämta vatten, hugga ved och elda i kaminen.

I våra fjällstugor välkomnas du alltid av en stugvärd som visar dig runt och förklarar hur allt fungerar.  Övernattning i stugorna sker i våningssängar där du blir tilldelad en sängplats vid ankomst. Täcke och kudde finns på plats men det är obligatoriskt att ta med egen sovsäck, reselakan eller påslakan. Vi rekommenderar även att du tar med ett eget underlakan och örngott för att vara säker på att kunna täcka alla sängtextilier.

Fjällstugornas öppettider

Fjällstugornas öppettider är uppdelade i två säsonger. Vintersäsongen pågår från slutet av februari till månadsskiftet april/maj. Sommarsäsongen varierar från midsommar till mitten eller slutet av september. Både under sommar- och vintersäsongen varierar fjällstugornas öppettider beroende på området och ledsträckningarna.

Fjällstugornas öppettider 2022

Säkerhetsrum alltid öppet
När fjällstugorna har stängt finns det ett öppet säkerhetsrum vid varje stuga (förutom i Abisko, Grövelsjön och Vakkotavare) som du kan använda om du hamnar i ett nödläge. Rummet är inte till för övernattning vid planerade turer utan endast vid nödläge. Om du planerar göra en fjälltur när vi har stängt måste du ha med dig tält, liggunderlag, sovsäck, friluftskök och mat för hela turen. Alla säkerhetsrum är mycket spartanska. Hjälptelefoner, som går direkt till räddningstjänst och polis finns i vissa utrymmen, men ej i alla.

Medlemskortet i fjällen

När du kommer till boendet och har bokat till medlemspris visar du upp aktuellt medlemsbevis när du checkar in. Numera kan du logga in i vår app och ha medlemskortet tillgängligt via mobilen. Du får även ett medlemskort i papper.

• Appen fungerar även utan täckning så ladda ner appen och logga in för att nå ditt medlemskort innan du ger dig ut ifall du inte har täckning.
  • Så länge du är inloggad i appen kommer du åt medlemskortet men om du loggar ut ur appen behöver du logga in igen för att komma åt det.
  • Föredrar du medlemskortet i papper? Du kan skydda det från väder och vind genom att lägga det i en liten burk eller påse tillsammans med tändstickor och annat som behöver hållas torrt.
  • Det går även bra att fotografera av ditt medlemskort i papper med mobilen och visa upp bilden när du kommer till boendet.

OMRÅDEN I FJÄLLEN

Vi har delat in den svenska fjällkedjan i sex områden. Det har vi gjort för att du enklare ska kunna läsa på om olika områden och se vilka leder varje område har