fjallstuga-nallo

Bo i fjällstuga

STFs fjällstugor är en enklare boendeform utmed lederna i väglöst land. Här bor du gemensamt med andra och alla hjälper till att hugga ved, bära in vatten, städa och elda. I en fjällstuga kan du inte förboka en specifik bädd men den ideella stugvärden ser till att alla får plats.

Visa alla fjällstugor på karta

Genuint och enkelt boende med självhushåll

STFs fjällstugor ligger på natursköna platser 10 till 20 kilometer från varandra längs välmarkerade skid- och vandringsleder. I en fjällstuga bor du enkelt men mysigt och delar både utrymme och erfarenheter med andra gäster. I våra fjällstugor möts du av en stugvärd som välkomnar, svarar på frågor, berättar om hur stugvistelsen fungerar och tar betalt om du inte redan har förbetalt. Det går dock inte att förboka en specifik bädd. De flesta fjällstugor erbjuder möjlighet att köpa mat, dryck och godis. Många av stugorna har bastu där du kan koppla av och tvätta dig.

Ingen av fjällstugorna har el eller rinnande vatten och det är utedass som gäller. Rummen är olika stora och har oftast gasolkaminer som värmekälla. Du sover i våningssängar. Täcke och kudde finns på plats, så du behöver bara ta med dig egna reselakan (eller sovsäck).

Våra gemensamma gästkök är samlingspunkten på morgonen och på kvällen. Här lagar du mat, utbyter råd och tips med andra skidåkare eller vandrare. Och kanske möter du människor som blir vänner för livet.
De flesta fjällstugor har butik som erbjuder ett sortiment av basvaror. Ofta finns även vedeldad bastu (se exakt information på respektive fjällstuga). I alla fjällstugor finns rum för gäster med hund.

I våra fjällstugor kan du inte förboka din bädd, däremot kan du förbetala en ospecificerad bäddplats via hemsidan för att få ett bättre pris och slippa kontanter på fjället. I fjällstugan försöker vi alltid ordna golvplats till dig som inte har tält med dig om alla bäddar är upptagna. Skulle det vara fullt i bäddarna finns det extramadrasser och möjlighet att sova två i varje bädd. Om extramadrasserna inte räcker till är alternativet golvbädd på liggunderlag.

Priser och betalning

Priset för en övernattning varierar över säsong och mellan olika områden och ledsträckningar. Dagbesökare och tältare betalar serviceavgifter. Läs gärna mer om betalning i fjällstuga.

Du betalar boende- och serviceavgifter till stugvärden om du inte redan har förskottsbetalat via vår hemsida.

Prislista för 2020

Nu får alla STF-medlemmar fria dagbesök i STFs fjällstugor. Det betyder att du, under några timmar mitt på dagen, får använda stugans kök, dass och torkrum.

Anmäl grupper i förväg

Anmäl i förväg om du reser med en större grupp om 10 personer eller mer och har tänkt övernatta i fjällstuga. Det underlättar fördelningen av sovplatser och ger er i gruppen en bättre möjlighet att bo tillsammans. Sovplatserna i våra fjällstugor är ospecificerade, vilket innebär att du antingen får en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Mejla till fjallbokningen@stfturist.se för att anmäla din grupp.

Fjällstugornas öppettider

Fjällstugornas öppettider är uppdelade i två säsonger. Vintersäsongen pågår från slutet av februari till månadsskiftet april/maj. Sommarsäsongen varierar från midsommar till mitten eller slutet av september.

Både under sommar- och vintersäsongen varierar fjällstugornas öppettiderna beroende på området och ledsträckningarna.

Öppettider för fjällstugorna

Fjällstugornas säkerhetsutrymme

När fjällstugorna har stängt finns det ett öppet säkerhetsrum vid varje stuga (förutom i Abisko, Grövelsjön och Vakkotavare) som du kan använda om du hamnar i ett nödläge. Rummet är inte till för övernattning vid planerade turer utan endast vid nödläge. Om du planerar göra en fjälltur när vi har stängt måste du ha med dig tält, liggunderlag, sovsäck, friluftskök och mat för hela turen. Alla säkerhetsrum är mycket spartanska. Hjälptelefoner, som går direkt till räddningstjänst och polis finns i vissa utrymmen, men ej i alla.

Båttransport i fjällen

Fjällvärlden är vidsträckt och beroende på hur du planerar ditt äventyr kan du stöta på stora sjöar och vattendrag. Läs gärna mer om tidtabeller, kontaktuppgifter och övrig information om båttrafik.

STF Fjällbutik – handla i väglöst land

STF vill fortsätta inspirera och skapa en positiv känsla för dig som vistas i fjällen och besöker våra butiker på fjällstugor i väglöst land. Vi har utvecklat utbudet i våra fjällstugor med ett uppdaterat sortiment och ny inredning. Här kan du läsa mer om våra fjällbutiker.

Här nedan kan du förbetala din ospecificerade bädd i respektive område.

Sök boende baserat på boendetyp