Två vandrare i kvällssol

Dina medlemsförmåner

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack för att du är medlem får du en rad förmåner. För att ta del av vissa av medlemsförmånerna behöver du ha loggat in som medlem.
Boenden

Alltid medlemspris på boende när du bokar med STF

Som medlem bor du alltid till rabatterat pris när du bokar i STFs bokningskanaler. Medlemsrabatten är 50 kr per natt när du bor på vandrarhem och hotell, och 100 kr per natt när du bor på fjällstationer och fjällstugor. Medlemsrabatten för barn är 25 kr per natt på ordinarie barnpris.

Läs mer om våra medlemsrabatter för boende

Notera att du måste boka i någon av nedanstående bokningskanaler för att kunna ta del av medlemspriset på boende:

• Här på hemsidan hemsidan
  • Via STFs Kundservice och bokning
  • Direkt ute på våra boenden
  • Hostelling International
  • Aktuella boendeerbjudanden – 25 % rabatt

Ett brett urval av unika boendeerbjudanden över hela Sverige till 25 % rabatt! För att ta del av erbjudandena måste du boka online och vara medlem i STF eller bli det i samband med att du bokar.

Se aktuella boendeerbjudanden här

Bo på vandrarhem utomlands - 10 % rabatt

Vill du upptäcka världen? Som medlem i Svenska Turistföreningen får du alltid minst 10 % rabatt på Hostelling Internationals (HI) vandrarhem runt om i världen.

Läs mer här

Rabatt på fjällboende i Norden

Du som är STF-medlem får rabatt när du bor på fjällstationer och fjällstugor som tillhör Den Norske Turistförening i Norge, Ferdafélag Island på Island och Suomen Latu i Finland. Upptäck Norden!

Friluftsprodukter

Outnorth – 10-20 % på all friluftsutrustning

Vi sänker trösklar för människor att komma ut i naturen, och att skaffa friluftsutrustning kan vara ett hinder för många. Som medlem får du därför 10-20 % rabatt på hela Outnorths sortiment förutom på produkter från Fjällräven eller på vapenskåp där ingen rabatt utgår. Förmånen gäller t.o.m. 2021-09-30

Outdoor Buddies – 15 % rabatt på hyra av utrustning

Köp inte mer än vad du behöver! Outdoor Buddies är ett hållbart alternativ till att köpa utrustning. Det är en komplett uthyrningstjänst för frilufts- och skidkläder samt utrustning. Som STF-medlem får du 15 % rabatt på hyran. Förmånen gäller t.o.m. 2022-12-31

Kartbutiken – 15 % på kartor och guideböcker

Som medlem i STF har du 15 % rabatt på Kartbutikens ordinarie sortiment. Här finns Sveriges bredaste utbud av kartor och guider för vandring och friluftsliv i Sverige. I samarbete med STF har Norstedts tagit fram ny serie över Kungsleden med karta i skala 1:50 000 och tillhörande guide. Förmånen gäller t.om. 2021-12-31.

Reselakan från Sleep in Silk - 10 %

STF-medlemmar har 10 % rabatt på samtliga varor hos Sleep in Silk, bland annat reselakan i siden och resehanddukar. Rabatten gäller ej redan rabatterade produkter. Förmånen gäller t.o.m. 2021-09-30.

Logga in här för att ta del av kampanjkoden
    Resor & upplevelser

10 % rabatt på resor med SJ

Sveriges största tågoperatör som kör till många av Sveriges destinationer. Nattågstrafiken i övre Norrland kör från december av Vy-tåg och inte SJ.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet och SJs sträckor

10 % rabatt på resor med Snälltåget

Snälltåget kör under säsong till utvalda fjälldestinationer. Ofta ingår busstransfer från tågstationen ända fram till skidorten/fjällvandringens startpunkt. Snälltåget kör även sträckan Malmö – Stockholm året runt, och till Berlin sommartid.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet och Snälltågets sträckor

15 % rabatt på resor med Norrtåg

Tåg i norra Sverige med sträckningar från Sundsvall i söder till Kiruna i norr, samt med en sträckning in mot Storlien och de jämtländska fjällen har du alla möjligheter att besöka din norra favoritdestination.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet och Norrtågs sträckor

15 % rabatt på resor med Vytåg

Vy-tåg kör nattåg på sträckan Stockholm – Abisko - Narvik från den 13/12 2020. Tåget stannar på flera platser i mellersta Sverige och på vägen mot Narvik når du populära destinationer som Gällivare, Kiruna, Abisko, Björkliden och Riksgränsen.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet och Vytågs sträckor

Inspiration & aktiviteter

Tidningen Turist i din brevlåda

I STFs medlemstidning Turist läser du om utposter, konstupplevelser och magiska naturområden – om platser du inte ens anade att du längtar till. Turist tipsar om fjällens bästa vandringar och storstans läckraste kaféer och ger inspiration och kunskap om friluftsliv och reselandet Sverige. Som medlem får du tidningen hem i brevlådan. Utvalda artiklar finns även på webben.

Till Turist.se

Medlemspriser på aktiviteter

Som medlem får du medlemspriser på STFs kurser och aktiviteter. Hos oss hittar du allt från vandring och skärgårdsutflykter, till guidade turer och matlagningskurser. Även hos våra lokalavdelningar får du som medlem rabatt på aktiviteterna.

Gå med i en lokalavdelning

Upptäck Sverige – även på hemmaplan! Som medlem får du gratis ansluta dig till någon av STFs drygt 65 lokalavdelningar. Genom din lokalavdelning kan du upptäcka mer av Sverige på hemmaplan, på din fritid eller semester. Här arrangeras allt från vandringar, föreläsningar och studiebesök till resor, skidturer och studiecirklar. Många lokalavdelningar är också med och påverkar i lokala frågor som rör natur, kultur, friluftsliv och hållbar turism.

Hitta din lokalavdelning

Fri olycksfallsförsäkring

Du som är medlem i STF och deltar i en aktivitet som arrangeras av STF omfattas av en olycksfallsförsäkring som gäller under aktiviteten.

Läs mer här

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!