Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

fjallstation-storulvan

Bo på fjällstation

STFs fjällstationer är startpunkten för fina fjällupplevelser. Här väljer du själv nivå på bekvämlighet och pris. Bäddar gör du själv med egna lakan eller hyr på plats. Städning och måltider kan du boka till. Vill du hellre laga maten själv så finns det gästkök där du delar plats och kanske dagens upplevelser med andra gäster. I de allra flesta fall erbjuder våra fjällstationer en butik och även möjligheter till uthyrning.

Visa alla fjällstationer på karta

Vad är en fjällstation?

En fjällstation är en skön blandning mellan fjällhotell, vandrarhem och pensionat. Det alla fjällstationer har gemensamt är att de är belägna på unika platser i vår vackra fjällvärld, ofta i närheten av naturreservat och nationalparker. Alla ligger vid starten av eller utefter en vandrings- eller skidled. Därför är en fjällstation den naturliga basen för din fjällupplevelse eller startpunkten för din fjälltur såväl vinter som sommar. Kanske har du svårt att hålla isär begreppen fjällstation och fjällstuga? Läs mer om skillnaden på dem här.

kebnekaise-fjallstation

Boende och service

På fjällstationerna kan du bo i alltifrån enkla rum med tvåvåningssäng, till rum med hotellstandard med dusch och wc på rummet. Det varierar mellan fjällstationerna vilken rumsstandard som erbjuds. Rum för dig med hund finns på de flesta anläggningarna. Säg till vid bokningen. Här kan du läsa mer om skillnaden mellan olika boendetyper hos STF.

Vid dåligt väder försöker vi ordna nödbäddar på golvet när anläggningen är fullbokad, för dig som inte har tält med dig. Men även våra madrasser tar slut ibland. Därför rekommenderar vi alltid att du förbokar din övernattning på våra fjällstationer.

Receptionspersonalen och sportpersonalen kan hjälpa dig med turtips för din dagstur. I sällskapsrummen kan du mysa framför brasan, läsa, umgås och diskutera morgondagens tur.

Mat och restaurang

Alla fjällstationer har självhushållsmöjligheter för dig som önskar laga din mat själv. Restaurang, med fullständiga rättigheter, där du kan äta frukost, lunch, middag och fika under dagen finns på alla fjällstationerna.

Butiker

På alla fjällstationer finns butiker av varierad storlek där de säljer proviant, sportartiklar och souvenirer mm. Sortimentet varierar mellan de olika anläggningarna.

Sportuthyrning

De större fjällstationerna har uthyrning av sportprylar, regnkläder, ryggsäckar, tält, skidor, säkerhetsutrustning mm. På flera av anläggningarna erbjuds guidade turer och andra aktiviteter som du som gäst kan anmäla dig till. Läs mer på varje fjällstations hemsida för mer information och bokning.

Säsong, priser och öppettider

Vintersäsongen pågår från slutet av februari till slutet av april eller början av maj. Sommarsäsongen varierar från midsommar  till mitten eller slutet av september. Fjällstationernas öppettider kan skilja mellan olika områden. Några fjällstationer har även öppet över nyår eller helårsöppet. Vi rekommenderar förbokning.

Priserna varierar mellan fjällstationerna och tid på året. STF-medlemmen har alltid bäst pris, se aktuell prislista! På flera av fjällstationerna får STF-medlemmar rabatt på vissa måltider och vissa produkter i butik och sportuthyrning. Dagbesökare och tältare betalar serviceavgifter.

Båtar i fjällen

Fjällvärlden är vidsträckt och beroende på hur du planerar ditt äventyr kan du stöta på stora sjöar och vattendrag. På sidan om båtar i fjällen hittar du tidtabeller, kontaktuppgifter och övrig information.

Boka flera boenden samtidigt

Vill du boka flera boenden i en och samma bokning gör du det enklast genom att öppna upp respektive boende i separata flikar i din webbläsare. Välj sedan datum för respektive boende, antal personer och gå vidare tills dess att du ser att ditt boende lagts i varukorgen. Alla dina val sparas i en och samma varukorg, trots att du arbetar i olika flikar. När du är redo att betala väljer du att gå vidare till betalning i någon av flikarna så kommer alla dina val att följa med. Dina val sparas i totalt 30 minuter.