langdskidakning-jamtland

Längd­skidåkning

Längdskidåkning är både en hälsosam friluftsaktivitet och en tävlingssport. Upplev härliga Funäsfjällen, eller boka en vistelse i populära Ramundberget. För dig som ställer riktigt höga krav på spåren finns Vålådalens och Grövelsjöns fjällstationer, som är officiella Vasaloppscenter.

Längdskidåkning för nybörjare och proffs

Charmen med längdskidåkning är inte bara att du kan njuta av naturen. Det är utmärkt träning också. Faktum är att du ofta glömmer bort att du motionerar. Både nybörjare och proffs kan åka längdskidor. Du avgör själv om du vill träna inför Vasaloppet, ta en söndagstur i maklig takt eller lägga ribban någonstans i mitten. Svårighetsgraden anpassar du genom att välja tempo, terräng och distans med omsorg.

Så väljer du längdskidor

Skidlängd avgörs av din vikt, kroppslängd och skidvana. Tumregeln är att längden på klassiska längdskidor ska matcha din kroppslängd, plus cirka 20 centimeter. Barn upp till ungefär 10 år kan däremot ha längdskidor som är lika långa som dem. Din vikt är också relevant. Välj något kortare skidor om du väger lite, eller längre skidor om du är tyngre. Det finns mycket att läsa om skidutrustning för olika discipliner. På många av våra fjällstationer kan du få tips och hyra utrustning.

Den roligaste längdåkningen gör du i fina preparerade spår, så håll koll på vädret. Har det snöat under natten kan du vänta en stund tills spåren är dragna. Rätt valla kan också göra underverk för din åkning, så en vallakurs är klokt investerade timmar.

Tips för nybörjare

Om du är nybörjare på längdskidor finns det några saker som är bra att veta. Tänk på att klä dig rätt och packa smart, så blir turen roligare. Vissa längdspår går uppe på fjället, där vädret kan svänga fort. Kolla därför väderleksrapporten en extra gång innan du ger dig ut, och anpassa din klädsel därefter.

  • Undvik bomull närmast kroppen och välj i stället underkläder och underställ i ull eller syntetmaterial. Då håller du dig varm även om du blir blöt eller svettas under åkningen.
  • Ta på dig tunna strumpor i ull, och se till så det inte blir för trångt i pjäxorna, så slipper du frysa.
  • Klä dig efter hur snabbt du planerar att åka. Åker du snabbt blir du varm av åkningen och kan ha lättare kläder. Om du tar det lite lugnare i spåret behöver du kanske lite fler plagg. Du får dock upp värmen under turen, så klä dig inte för varmt. Det är bättre om du fryser lite precis innan du ger dig av.
  • En tunn vindresistent (men inte vindtät) jacka är att föredra. Vid milt väder räcker en tröja i funktionsmaterial som yttersta plagg. Klä dig antingen i tights eller vindresistenta byxor. En buff håller dig varm om halsen eller huvudet vid kallt väder.
  • Den vita snön reflekterar solens strålar. Använda därför solskyddsfaktor och solglasögon även om solen inte bryter igenom molntäcket.
  • Ska du skida en längre och intensiv tur behöver du mat, vatten och gärna varm dryck. Packa i en mindre ryggsäck, exempelvis en löparryggsäck. Om du åker ett och samma spår kan du lämna vätskan vid starten och dricka vid varvning. Ska du ut på en lugnare njutartur kan du givetvis packa fler saker.
Stäng

Det kan vara svårt att skiljas från en trogen följeslagare...

Men för att du inte skall gå miste om funktioner på vår webbplats rekommenderar vi att du byter till en av följande webbläsare och aktiverar automatiska uppdateringar.