Visselblåsning

Syftet med STFs visselblåsarsystem är att göra det möjligt för personer att slå larm om det förekommer någon form av missförhållanden i vår verksamhet som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram.

Visselblåsning gäller i normala fall inte frågor som endast berör en persons egna anställnings- eller arbetsförhållanden.

Längre ned kan du läsa vår policy om visselblåsning.

Så här fungerar STFs visselblåsartjänst

Vem kan visselblåsa?

Vem hanterar inkommande ärenden?

HR, styrelseordförande och GS/VD hanterar konfidentiellt alla visselblåsarärenden. Om ärendet avser någon av dessa tre funktioner/personer kommer ärendet hanteras endast av de två andra funktionerna.

Hur gör jag för att visselblåsa?

  1. Öppna visselblåsarverktyget i Visma
  2. Klicka på ”Gör anmälan”
  3. Beskriv ditt ärende så tydligt som möjligt
  4. Ladda upp eventuella filer eller dokument som du vill bifoga.
  5. Skicka in ditt ärende

Ett ärende-ID genereras när du skapar ditt ärende. Spara ärende-ID på ett säkert ställe som endast du har tillgång till. Vänligen notera att ärende-ID inte kan återställas om du glömmer eller förlorar det.
För att följa ditt ärende, gå till visselblåsarverktyget och välj ”Följ mitt ärende”. Uppge ditt ärende-ID.

Tidplan för ärendehantering

Läs mer

STFs visselblåsarpolicy


Mer om STF