Visselblåsning
Syftet med STFs visselblåsarsystem är att göra det möjligt för personer att slå larm om det förekommer någon form av missförhållanden i vår verksamhet som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram.
Visselblåsning gäller i normala fall inte frågor som endast berör en persons egna anställnings- eller arbetsförhållanden.
Längre ned kan du läsa vår policy om visselblåsning.
Så här fungerar STFs visselblåsartjänst
Vem kan visselblåsa?
- Arbetstagare
- Arbetssökande
- Förtroendevalda och andra ideellt aktiva
- Praktikanter
- Andra personer som utför arbete under STF:s kontroll och ledning, t.ex. inhyrd personal och konsulter
- Personer som ingår i STFs förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan.
Vem hanterar inkommande ärenden?
HR, styrelseordförande och GS/VD hanterar konfidentiellt alla visselblåsarärenden. Om ärendet avser någon av dessa tre funktioner/personer kommer ärendet hanteras endast av de två andra funktionerna.
Hur gör jag för att visselblåsa?
- Öppna visselblåsarverktyget i &frankly
- Klicka på ”Skicka in en rapport”
- Lägg till en titel, välj en kategori och en beskrivning
- Ladda upp eventuella filer eller dokument som du vill bifoga ditt ärende
- Om du vill får notifikationer när ditt ärende uppdateras, lägg till din mailadress eller ditt mobilnummer. Ärendehanteraren som läser din rapport kommer INTE kunna se din mailadress eller mobilnummer.
- Skapa ditt ärende genom att klicka på ”Skicka”
Ett ärende-ID och lösenord genereras när du skapar ditt ärende. Spara ditt ärende- ID och lösenord på ett säkert ställe som endast du har tillgång till. Vänligen notera att ärende-ID och lösenord inte kan återställas om du glömmer eller förlorar något av dem.
Tidplan för ärendehantering
- Inom 7 dagar får rapportören en bekräftelse på att ärendet är mottaget.
- Inom 2 veckor ska STF ha beslutat om ärendet ska utredas vidare eller avskrivas.
- Inom 3 månader ska rapportören få återkoppling om åtgärder som vidtagits och skälen till dessa.