Om STF

Press

Är du journalist och vill ha hjälp med att upptäcka Sverige och STF? Hör av dig så berättar vi mer om STF och vad som är på gång i verksamheten!

Jenny Engström
Press – och Kommunikationsansvarig
jenny.engstrom@stfturist.se

Maria Ros Jernberg
vice generalsekreterare
maria.ros.jernberg@stfturist.se

Om STF

Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer och har sedan starten 1885 varit pionjärer för att upptäcka Sverige. Genom att guida och inspirera till små och stora äventyr vill vi att fler människor ska få möjligheten att förstå och dela vår upptäckarlust. Vi vill värna om och utveckla våra unika miljöer så att vi kan lämna över dem till nästa generation. Föreningen har cirka 235 000 medlemmar och ungefär 350 boenden i Sverige, från fyr och fjällstation till skepp och hotell.

Internationellt är STF en del av vandrarhemsorganisationen Hostelling International med 4 000 anläggningar i 90 länder. Varje år arrangeras tusentals aktiviteter och kurser på anläggningarna och i föreningens ungefär 65 lokalavdelningar. STF ger ut medlemstidningen Turist. Helårsanställda är cirka 250 och STF omsätter ungefär 330 miljoner kronor.