Gör det enklare – inte svårare – att resa med nattåg!

2020-02-12
När Trafikverket presenterade vilka tågbolag som ska köra nattågen Stockholm - Jämtland/övre Norrland de kommande fyra åren blev det inte helt bra. Det är framförallt resenärer från Göteborg, Skövde, Örebro och Västerås som förlorar sin direktkoppling till nattåget vilket försvårar för de som vill resa klimatsmart.

Vi på Svenska Turistföreningen, STF, ser ett ökat intresse för att turista i Sverige och att resa klimatsmart. I somras hade vi rekordsiffror i hela fjällkedjan. Intresset för att vandra och vistas i naturen är inte bara en trend, utan här för att stanna. Våra 242 000 medlemmar och alla gäster vill åka på svemester, fler och fler av dem  väljer nu tåget som färdsätt.

STF har tillsammans med kommuner, regionen, länsstyrelsen och besöksnäringen i Jämtland uppvaktat politiken att upphandlingen även skulle innefatta Göteborg. För om Trafikverkets direktiv hade varit att se till helheten hade även Göteborgstrafiken säkrats med den upphandling som nu gjorts. De lyssnade inte nu, men det betyder inte att vi kommer att sluta driva frågan om att göra det enklare att resa hållbart i Sverige.

Det är olyckligt att det nu ska bli svårare att välja ett klimatsmart alternativ. När Trafikverket presenterade vilka tågbolag som skulle trafikera nattågen blev resultatet att möjligheten för resenärerna att kliva på nattåget redan i Göteborg försvann.

Resenärer på väg till fjällen för att åka skidor eller vandra, har en hel del packning. Att då behöva byta tåg sent på kvällen är inte optimalt. Nu hör vi röster som säger ”nu måste vi flyga eller åka till alperna”. Detta är inte hållbart för svensk besöksnäring och friluftslivet.

2016 skulle nattågen helt sluta gå till Jämtland. Med anledning av detta drog STF igång uppropet Rädda nattågen som fick mer än 60 000 underskrifter och också bidrog till att nattågen då räddades.
Sedan dess har vi sett en mycket positiv utveckling där fler och fler efterfrågat nattågen som ett bekvämt och klimatsmart sätt att resa till besöksmålet i såväl norr som söder. Denna positiva förändring har gett ringar på vattnet och nya anslutningar har kommit till.

För att få en fortsatt positiv utveckling behöver vi alla göra det enklare att välja klimatsmarta färdmedel. Vi kräver att regeringen ser över Trafikverkets direktiv så att det blir ännu enklare att resa med nattåg i hela Sverige. I väntan på politiska beslut påverkar vi tågbolagen.

Vi vill se fler – inte färre – anslutningar till nattågen!

Magnus Ling, generalsekreterare, Svenska Turistföreningen