Stormkök och matlagning utomhus

Laga mat utomhus

Även enkel mat smakar sagolikt gott när du äter den utomhus. För dagsturen fungerar kall matsäck, men ska du vara ute längre behöver du laga din mat på stormkök.

När du funderar över vilket kök som passar dig kan du stöta på alla möjliga ord: fritidskök, stormkök, friluftskök, spritkök, gasolkök eller fältkök. Här följer våra tips som guidar dig i stormköksdjungeln.

Smidigt att använda gasolkök

Gasolkök har blivit populära på senare år och är smidiga att hantera. Du kan reglera värmen enkelt och koka upp vatten snabbt. Dessutom kräver de väldigt lite underhåll.

Det bästa stormköket om du ska laga mat är så kallade spindelkök. Där står brännaren stadigt på egna ben och du kopplar den till gasoltuben med en slang. Det är bra med en bred brännare, då får du jämnare värme och maten bränner inte fast i kastrullen lika lätt. Det finns även gasbrännare som skruvas fast direkt på gastuben, men det kan bli vingligt och fungerar därför bäst som ett reservkök eller om du vill packa lätt.

Tänk på att testa köket och även den nyinköpta gastuben innan du ger dig ut, så att du vet att de fungerar.

Bensinkök fungerar hela året

Bensinkök är ett effektivt året runt-kök som du enkelt reglerar värmen på. Öva genom att använda köket innan du ger dig av! Innan du börjar laga mat är det bra att förvärma brännaren. Ibland behöver du plocka isär och rengöra köket.

Det finns också multifuelkök som hanterar både gas, bensin och fotogen – allt du behöver göra är att byta en ventil.

Under vintern och på hög höjd fungerar gasolkök inte så bra. Kylan eller lufttrycket gör att du inte får tillräckligt tryck i gastuben, och därmed försämras effekten. Du kan testa att värma tuben i ett vattenbad för att få gasen att fungera bättre. På vintern är bensin- eller fotogenkök därför det bäst fungerande alternativet.

Saknar du egen utrustning?

Hyr i stället för att köpa! Du som är medlem i STF får rabatt när du hyr friluftsprodukter och sportkläder. Utmärkt för både plånbok och miljö.

Trangiakök kan göras om till gasolkök

Trangiakök med brännare för T-röd har en stark tradition i svenskt friluftsliv. Dessvärre är sprit inte ett särskilt effektivt bränsle. Matlagningen tar lång tid och det är svårt att reglera lågan. Var därför noga med att hälla upp nog mycket bränsle från början, så slipper du vänta på att brännaren har svalnat innan du kan fylla på den och tända upp på nytt.

Du kan köpa en gasinsats till ditt Trangiakök så går det att använda ihop med ett effektivare bränsle.

Småkök för snabb vattenkokning

Något som blir allt mer populärt är småkök som exempelvis Jetboil, där gastuben i stort sett är integrerad med kokkärlet i ett enda nätt paket. Det gör det lätt att koka upp vatten snabbt, till exempel när du ska tillaga en påse frystorkad mat. Vill du njuta av matlagningen på turen är småkök inte det optimala valet.

Fler utrustningstips