Hjälp STF genom krisen

Sedan 1885 har vi gjort det möjligt för människor att upptäcka Sverige. Coronapandemin som inneburit så mycket lidande för många satte även stopp för allt resande. Därmed hamnade STF snabbt i ett akut svårt ekonomiskt läge under våren 2020. Men tack vare tusentals nya medlemmar, gåvor från alla er som stöttar oss och att många bokat sin svemester så kommer STF att klara sig genom denna oroliga tid.

En viktig del av STF, och en förutsättning för att kunna upptäcka Sverige, är våra boenden runt om i landet. Vår verksamhet finansieras huvudsakligen av intäkter från våra boenden samt medlemsintäkter. De förstnämnda var i det närmaste obefintliga under våren 2020. Coronautbrottet har ställt oss inför en rad stora utmaningar som får långsiktiga allvarliga effekter för STF och vår ekonomi. Vi behövde snabbt ta en rad svåra beslut för att rädda föreningen. Nu ser vi ljuset i tunneln för Svenska Turistföreningen igen, men vi behöver även fortsatt ditt stöd och din hjälp!

Bli medlem

Som medlem är du med och bidrar till föreningen genom medlemsavgiften och du gör oss även starkare med din röst. Om du redan är medlem, se till att förnya ditt medlemskap när förnyelsen dyker upp.

Bli medlem här!

Stöd oss med en gåva

Stöd oss med en gåva genom att sätta in valfritt belopp på följande bankgironummer eller swishnummer. En generell gåva till STF går till vårt generella arbete och hjälper oss att rädda föreningen. Vi kommer inte att spara dina uppgifter i en databas eller skicka ett gåvobevis till dig så vi tackar dig här istället. Stort tack för din gåva!

Swish 123 615 21 77         Bankgiro 726-9533

swish

If you live abroad and want to support us, here are details for international deposits.

IBAN: SE36 8000 0832 7900 3737 8734
SWIFT: SWEDSESS

Please write “gift” as a payment reference.

Köp ett digitalt presentkort

Köp ett digitalt presentkort som fungerar som betalning vid bokning på STFs hemsida. Det skickas direkt till dig eller till den du väljer att ge det till via e-post. Ett presentkort hjälper oss då vi får intäkter här och nu men du har två år på dig att boka. Minsta belopp är 100 kr. En perfekt present till dig själv eller någon annan Svemesterälskare.

Köp presentkort här!

Fakta om STFs ekonomi just nu

• STF tappade nästan 40 miljoner kronor i intäkter under våren 2020 jämfört med förra året.
  • STFs generösa avbokningsregler innebar att stora summor betalades ut från STF varje dag.
  • Vi fick snabbt göra dramatiska nedskärningar för att inte föreningen skulle förblöda ekonomiskt.
  • Många ur STFs personal blev uppsagda och nästa alla blev permitterade för att minska lönekostnaderna.
  • De projekt som kunde stoppas har avslutats vilket minskade våra kostnader med över fem miljoner kronor i år.
  • Vi har sett en fantastisk medlemstillströmning under våren, över 15 000 nya medlemmar har gått med i Svenska Turistföreningen!
  • Insamlingen Rädda STF har gett cirka 4 miljoner kronor i gåvor.
  • Vi behöver, trots insamlingen och alla ny medlemmar, ta banklån för att klara våra löpande kostnader.
  • Alla intäkter från gåvor, medlemsavgifter och presentkort hjälper oss att minska den tunga ryggsäck som STF kommer att få bära under lång tid framöver.
Insamling för STF vid coronautbrottet
Stöd oss genom att sätta in valfritt belopp på bankgiro 726-9533 eller swisha till 123 615 21 77. Vi kommer inte att spara dina uppgifter i en databas eller skicka ett gåvobevis till dig, så vi tackar dig här istället. Stort tack för din gåva!

Tack för ditt stöd och engagemang!

Verksamheten styrs av och utgår från STFs riktlinjer som är beslutade av vår riksstämma angående turism- frilufts-, natur- och kulturfrågor. När vi samlar in pengar går det till verksamhet och initiativ som gör Sveriges natur- och kulturmiljöer tillgängliga för fler. Både idag och imorgon.

För att uppnå transparens följer vi vår policy för insamling.