Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Vandrare som njuter av utsikten i fjällen

Vandring

Det fantastiska med vandring i Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka. Du kan vandra på avlägsna fjälltoppar, längs karga kustlandskap, intill knallgula rapsfält, eller nära stadens brus. Den snabbaste vägen är absolut inte alltid den bästa. Läs vidare för att ta reda på allt som har med vandring att göra.

Flexibla bokningsvillkor

Längtar du till vårens och sommarens vandringsäventyr och vill kunna planera och boka din tur redan idag? Vi erbjuder flexibla bokningsvillkor oavsett om det är du eller omvärlden som får ändrade planer.

Läs mer om våra bokningsvillkor (öppnas i ny flik)

Vandra i Sverige

Sedan starten 1885 har STF guidat nyfikna upptäckare till de smala stigarna vid sidan av vägen, längre in i skogen och högre upp på fjället. Idag välkomnar vi vandrare på 250 naturnära boenden runt om i landet, många i direkt anslutning till fina leder. Du behöver varken förkunskaper eller dyr utrustning för att vandra i naturen. Gå på bekväma dagsturer i ditt närområde, eller njut av äventyrliga utfärder bland branta fjälltoppar. Du väljer helt själv vad som lockar. Snöra på dig vandringsskorna och ge dig ut på en klimatsmart svemester till fots!