Vandring

Det fantastiska med vandring i Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka. Du kan vandra på avlägsna fjälltoppar, längs karga kustlandskap, intill knallgula rapsfält, eller nära stadens brus. Den snabbaste vägen är absolut inte alltid den bästa. Läs vidare för att ta reda på allt som har med vandring att göra.

Vandra i Sverige

Sedan starten 1885 har STF guidat nyfikna upptäckare till de smala stigarna vid sidan av vägen, längre in i skogen och högre upp på fjället. Idag välkomnar vi vandrare på 250 naturnära boenden runt om i landet, många i direkt anslutning till fina leder. Du behöver varken förkunskaper eller dyr utrustning för att vandra i naturen. Gå på bekväma dagsturer i ditt närområde, eller njut av äventyrliga utfärder bland branta fjälltoppar. Du väljer helt själv vad som lockar. Snöra på dig vandringsskorna och ge dig ut på en klimatsmart svemester till fots!

Vandringsupplevelser

Våra färdigpaketerade aktiviteter gör det enklare för dig att boka nästa vandring.

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!

Populära boenden för vandring

De flesta av STFs boenden ligger i nära anslutning till bra vandringsleder.

Boka boende

STF Höglekardalen

Jämtlandsfjällen
Boka boende

STF Prinsvillan

Stockholms skärgård

Flexibla bokningsvillkor

Oavsett om det är dina egna semesterplaner eller omvärlden som förändras har du alltid flexibla bokningsvillkor när du bokar på vår hemsida.

Läs mer om våra bokningsvillkor (öppnas i ny flik)