Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandrare utsikt över jämtlandstriangeln

Signaturled Jämtlandstriangeln

Välkända och omtyckta Jämtlandstriangeln passar både nybörjare och vana vandrare. Vandringen går från fjällstation till fjällstation vilket innebär att du kan vandra med lätt packning. Väl framme på stationerna finns både restaurang och självhushåll, samt små butiker där proviant kan inhandlas.

Signaturled Jämtlandstriangeln i korthet

• Total längd: 47 kilometer
  • Antal etapper/vandringsdagar: 3 st
  • Etappernas längd: 12–18 km (4–8 timmar vandring per dag)
  • Vatten/mat längs vägen: Frukost och middag kan avnjuntas på fjällstationerna som har fullständiga rättigheter. För luncher och raster krävs medhavd lunch och dryck. Vatten kan tas i bäckar.
  • Boende under vandringen: Fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren
  • Fjällkarta: Appen ”Fjällkartan”, Lantmäteriets karta ”Z54” eller karta från Calazo över Jämtlandstriangeln

Karta över Jämtlandstriangeln

Den här kartan är ett planeringsverktyg och bör inte ersätta fysisk karta och kompass, då avvikelser kan förekomma. Tips! Klicka på helskärmsläget nere i högra hörnet för att se fler funktioner.

Upptäck Signaturled Jämtlandstriangeln

Triangeln, som den kallas av jämtarna, är en riktig vandringsklassiker. Efter en välfylld frukostbuffé på Storulvån är benen garanterat laddade för vandring. Sylarnas mäktiga siluett är i blickfånget i stort sett hela första dagen. Efter ankomst på Sylarna fjällstation kan kanske bastu locka. Därefter serveras ekologisk och närproducerad middag i restaurang Spiseriet för den som önskar. På färden mot Blåhammaren dag två är landskapet först böljande, och avslutas med en lång slakmota. Belöningen är Blåhammarens berömda fruktsoppa, och lite senare deras lika välrenommerade middag. Färden ner mot Storulvån den avslutande dagen är lättvandrad, utför och platt varvas med varandra. På alla fjällstationer sover du gott i dubbelrum eller flerbäddsrum. Middagarna i restauranger bör förbokas i god tid.

Se och göra längs leden

Naturen och omgivningarna är vackra att beskåda under hela vandringen. Ta en lur invid en porlande fjällbäck eller en fikapaus i något av vindskydden.

Missa inte

Stanna en extra dag på Sylarna och bestig Syltoppen – en högalpin och spännande upplevelse.

Hitta till leden

Tåget tar dig enkelt till Storulvån. Tåget stannar i Duved och härifrån går busstransfer i samband med nattågets ankomst. Busstransfer sköts av Wänseth Buss. Transfer till/från nattåget bokar du direkt hos dem eller via telefon 0647-704 77.

Jämtlandstriangeln som färdigpaketerad upplevelse

Du kan smidigt välja att boka aktiviteten Jämtlandstriangeln på egen hand så slipper du boka alla boenden separat. Du börjar då på Storulvån, vandrar till Blåhammaren och avslutar på Sylarna. Passa också på att lägga till en extranatt på Sylarna och gör en topptur på Storsylen.

Visa upp din Jämtlandstriangel!

@stfturist #stfturist

Etapper Jämtlandstriangeln

Nedan beskrivs Jämtlandstriangelns olika etapper med avstånd, boenden och annan relevant vandringsinformation.

Givetvis går det bra att vandra i motsatt riktning än hur etappernas ordning presenteras.

Tips! Sov den första natten på STF Storulvån Fjällstation

Etapp 1: Storulvån–Sylarna

16 kilometer, 5–7 timmars vandring
    Boende: STF Sylarna Fjällstation

De första kilometrarna går i fjällbjörkskog. Efter hängbron över Lill-Ulvån fortsätter leden på kalfjället ända till slutmålet. Det sluttar lätt uppför hela vägen med några få undantag. Den berömda Sylsiluetten kan beskådas hela dagen. Efter åtta kilometer kommer du till vindskyddet Spåjme, ett uppskattat fikaställe om vädret är busigt. Vatten kan tas i vattendrag längs vägen. På stationen finns självhushållskök och restaurang med fullständiga rättigheter.

Etapp 2: Sylarna–Blåhammaren

19 kilometer, 6–8 timmars vandring
    Boende: STF Blåhammaren Fjällstation

Dagen börjar nedför till Enan, därefter är landskapet böljande, både uppför- och nedförsträckor. Efter den första stigningen har du magisk utsikt över Sylmassivet, så glöm inte att vända dig om! Efter halva vägen kommer du till vindskyddet Enkälen, där det passar att ta rast. Dagen avslutas uppför. Vatten kan tas i vattendrag längs vägen. På stationen finns självhushållskök och restaurang med fullständiga rättigheter.

Etapp 3: Blåhammaren–Storulvån

12 kilometer, 4–5 timmars vandring
    Boende: STF Storulvån Fjällstation

Den sista dagens sträcka kan generellt beskrivas som platt, nedför, platt och nedför. En lättvandrad dag alltså. Efter sex kilometer kommer Ulvåtjärns vindskydd. Miljön runt vindskyddet är trollskt vackert med branta sandåsar och porlande bäckar. Därefter korsar leden ett vattendrag som vadas över. Efter vadet vandrar du på en gammal sjöbotten från den senaste istiden. Leden avslutas som den började, i fjällbjörkskog. Vatten kan tas i vattendrag längs vägen. På stationen finns självhushållskök och restaurang med fullständiga rättigheter.

Läs mer om de enskilda etapperna

Vill du läsa mer om de enskilda etapperna kan du göra det på denna sida, där vi har samlat alla etappsidor vi har.

Ledmarkeringar

I fjällen behöver du ha koll på vilka ledmarkeringar som gäller. Det finns nämligen olika markörer att ta hänsyn till, både beroende på område och årstid.

Läs mer om ledsystemet