topptur-jamtlandsfjallen

Topptur

Vår fjällvärld bjuder på utmärkta förutsättningar för toppturer. Utmaningen att bestiga berget kombinerar du med nedfart i orörd, ljuvlig offpist. Du väljer själv din väg, både upp och ner. STFs stora fjällstationer, som Abisko, Sylarna, Helags, Storulvån och Kebnekaise, ligger nära Sveriges hisnande topptursområden.

Vad innebär en topptur?

En topptur eller ”radonnée”, innebär att du tar dig upp för ett fjäll med hjälp av skidor eller en delbar snowboard. Med hjälp av stighudar som fästs undertill på skidorna så har du möjlighet att gå i uppförsbacke utan risk för att glida bakåt. När du slutligen når toppen av fjället, tas stighudarna av, och kvar är bara ett fantastiskt åk nedför i (förhoppningsvis) orörd lössnö. Om du inte toppturat tidigare rekommenderar vi att du börjar med en guidad topptur, eftersom det i vissa fall finns risk för laviner. Men låt det inte stoppa dig! STFs fjällstationer erbjuder kurser för både nybörjare och vana skidbestigare.

Viktiga förberedelser inför toppturen

Toppturer är spännande och avancerade upptäcktsfärder, som tar dig upp på fjället och sedan ner för sluttningarna. Det hela kräver ordentligt säkerhetstänk. Du behöver vara trygg med fjällnavigering och ha god lavinkunskap, även vad gäller lavinutrustning. Gå gärna på din första topptur med en guide som lär dig att använda rätt skidutrustning, exempelvis så kallade stighudar som placeras under topptursskidorna för att underlätta turen uppåt. Din guide är en säkerhet och en källa till fantastisk kunskap.

Flexibla bokningsvillkor

För att kunna erbjuda dig en trygg vistelse i coronatider har vi gjort en mängd anpassningar på våra boenden. Vad gäller avbokningsregler så erbjuder STF alltid generösa villkor när du bokar här på hemsidan. Allt för att du ska kunna vara flexibel, oavsett om det är dina egna semesterplaner eller omvärlden som förändras.

Läs mer om våra bokningsvillkor

Topptur för dig som åker snowboard

Vill du prova något nytt eller är du i grunden snowboardåkare? Då är ”splitboard” ett bra alternativ. I stället för vanliga toppturskidor väljer du denna bräda som går att dela mitt itu. På så sätt har du turskidor att gå i på vägen upp, men kan inför nedfarten montera ihop dem till en enda bräda.

På Kebnekaise, Sveriges högsta berg, upplever du toppturen på över 2 000 meters höjd! Bergets sydtopp täcks av en glaciär och därför varierar höjden. Nordtoppen är den högsta fasta punkten i landet.

6 tips inför toppturen

• I ryggsäcken har du förutom karta, kompass och första förband även spade, lavinsond och tranceiver. Givetvis har du kunskap att använda säkerhetsutrustningen innan du ger dig ut. Hjälm är som vid all annan skidåkning viktigt att använda. Se till så att alla i sällskapet har varsin uppsättning. Läs på en extra gång om fjällsäkerhet.
  • Undvik bomull närmast kroppen och välj i stället underkläder och underställ i ull eller syntetmaterial. Då håller du dig varm även om du blir blöt eller svettas. Ta på dig ett par tunna strumpor i ull eller ull blandat med syntet. Se till så det inte blir för trångt i pjäxan så slipper du frysa. En buff kan vara skönt att ha om halsen om det blåser eller snöar.
  • Tänk på att inte klä dig för varmt. Det är bättre om du fryser lite precis innan du ger dig av, eftersom du kommer få upp värmen under turen. En tunnare skaljacka med huva skyddar mot både sol och vind samtidigt som du är rörlig. Ofodrade skidbyxor är att rekommendera.
  • Varmare förstärkningsplagg kommer väl till pass när du tar en paus på fjället.
  • I våra fjälltrakter finns lite att tänka på vad gäller allemansrätten. I områden med renskötsel måste du vara noggrann med att inte skrämma renen. Högre upp i fjällvärlden, där snön ligger djup, går det bra att ta sig fram överallt utan risk att skada känslig mark.
  • Tänk på att vädret kan svänga om snabbt på fjället – kolla alltid väderleksrapporten en extra gång innan du ger dig ut.