Om STF

Vägen till äventyret Sverige

Vi på Svenska Turistföreningen vet att det finns mycket mer vid sidan av vägen, lite längre in i skogen och lite högre upp på fjället. Genom att guida och inspirera till små och stora äventyr vill vi få fler människor att ta del av våra unika miljöer.

Det fantastiska med Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka, och vårt arbete tar aldrig slut. Varje år arrangerar vi tusentals kurser och aktiviteter på våra anläggningar, och i föreningens många lokalavdelningar. Vårt mål är att vara en tydlig röst för viktiga miljöfrågor. Vi värnar om den svenska miljön, och vill att den ska finnas kvar även för kommande generationer.

Det är mycket som hinner hända på drygt ett år – en film med några höjdpunkter från STFs verksamhet under 2015 och början av 2016.

STF i korthet

Grundade 1885 i Uppsala

Redan från början har föreningen verkat för att främja turism i Sverige och hjälpa människor att upptäcka sitt land.

• 240 000

Fler än 240 000 medlemmar

STF är en ideell medlemsorganisation med djupa rötter inom svensk natur- och kulturturism.

Över 300 boenden i Sverige

I verksamheten finns idag över 300 vandrarhem, hotell, fjällstationer och fjällstugor från norr till söder.