Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Dramatisk dal och bergslandskap

Om STF

STF är en ideell medlemsförening som arbetar för att alla ska ha tillgång till Sveriges natur och kultur, idag och i framtiden. Det kräver bland annat bättre möjligheter att turista hållbart, bra boenden runt om i landet, att vi slår vakt om allemansrätten och inte minst inspiration och guidning till nya äventyr.

Det fantastiska med Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka, och vårt arbete tar aldrig slut. Varje år arrangerar vi tusentals kurser och aktiviteter på våra anläggningar, och i föreningens många lokalavdelningar. Vårt mål är att vara en tydlig röst för viktiga miljöfrågor. Vi värnar om den svenska miljön, och vill att den ska finnas kvar även för kommande generationer. Där vägen tar slut ska den som vill upptäcka mer kunna fortsätta framåt.

"2020 började med stora utmaningar i samband med covid-19. Vårt hopp och vår ambition är att vi tillsammans med våra medlemmar, gäster, värdar och all personal, ska klara av denna svåra tid. Ett stort tack till alla medlemmar! Gamla som nya, som fortsätter att vara en del av Svenska Turistföreningen. Tillsammans gör vi det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Att njuta av härliga svemestrar. Idag och i framtiden."

STF i korthet

Grundades 1885 i Uppsala

Redan från början har föreningen verkat för att främja turism i Sverige och hjälpa människor att upptäcka sitt land.

• 242 000

Fler än 242 000 medlemmar

STF är en ideell medlemsorganisation med djupa rötter inom svensk natur- och kulturturism.

250 boenden i Sverige

I verksamheten finns idag 250 genuina och personliga boenden av helt olika slag, från norr till söder.

Nyhetsbrev

Tips, inspiration och aktuell information från STF. Så att du kan upptäcka mer av Sverige.

Ja tack (läs mer här)

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!