Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Dramatisk dal och bergslandskap

Om STF

STF är en ideell medlemsförening som arbetar för att alla ska ha tillgång till Sveriges natur och kultur, idag och i framtiden. Det kräver bland annat bättre möjligheter att turista hållbart, bra boenden runt om i landet, att vi slår vakt om allemansrätten och inte minst inspiration och guidning till nya äventyr.

Det fantastiska med Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka, och vårt arbete tar aldrig slut. Varje år arrangerar vi tusentals kurser och aktiviteter på våra anläggningar, och i föreningens många lokalavdelningar. Vårt mål är att vara en tydlig röst för viktiga miljöfrågor. Vi värnar om den svenska miljön, och vill att den ska finnas kvar även för kommande generationer. Där vägen tar slut ska den som vill upptäcka mer kunna fortsätta framåt.

"Det hände mycket 2018 och vi vill tacka dig som medlem för att du gjort så mycket möjligt! Vi har bland annat sett till att rusta upp våra fjällstugor med hjälp av våra dugnadsarbetare, Vi har sett till att fler barnfamiljer fått chansen att komma ut och upptäcka naturen. Vi har lanserat #svemester. Tio nya boenden och fyra lokalavdelningar har anslutit sig till STF familjen och en massa mer."

STF i korthet

Grundades 1885 i Uppsala

Redan från början har föreningen verkat för att främja turism i Sverige och hjälpa människor att upptäcka sitt land.

• 242 000

Fler än 242 000 medlemmar

STF är en ideell medlemsorganisation med djupa rötter inom svensk natur- och kulturturism.

250 boenden i Sverige

I verksamheten finns idag 250 genuina och personliga boenden av helt olika slag, från norr till söder.

Nyhetsbrev

Tips, inspiration och aktuell information från STF. Så att du kan upptäcka mer av Sverige.

Ja tack (läs mer här)

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!