Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

vandring-signaturled-österlen

STFs 12 signaturleder

Sverige erbjuder många olika vandringsleder i såväl fjällmiljö som i flackt landskap. För att underlätta inför din nästa vandring har vi gjort ett urval av Sveriges mest spektakulära leder – vi kallar dem signaturleder. Kännetecknande för de 12 signaturlederna är den vackra naturen och att de är karaktäristiska för sin landsdel. Tillsammans ger de 12 lederna en bred bild av Sveriges vandringsutbud och natur.

Detta kännetecknar en signaturled

• Leden är vacker och innehåller spektakulära naturupplevelser.
  • Ledens naturtyp är karaktäristisk för sin landsdel.
  • Leden är lättillgänglig och går att nå med kollektiva transportmedel för att minska miljöpåverkan.
  • Leden lämpar sig både för erfarna och mindre erfarna vandrare.
  • Leden är utformad som en rundtur alternativt att det är enkelt att ta sig till starten och från målet.
  • Leden är minst 30 kilometer eller tre dagar och som längst 100 kilometer eller 7 dagar.
  • Det finns boende eller övernattningsmöjligheter i anslutning till leden.
  • Leden är kvalitetssäkrad och har tydlig märkning samt information med skyltar, riktmärken och platsangivelser.
  • Tillsammans ger de 12 signaturlederna en bred bild av Sveriges vandringsutbud och natur.

Våra 12 signaturleder

Oavsett om du vill vandra nära eller resa långt finns det en signaturled för dig. Många boenden, restauranger och andra faciliteter är säsongsöppna och i många fall behöver du förboka ditt boende.

Sveriges bästa vandringsleder

De 12 signaturlederna visar upp svenska smultronställen från norr till söder. Längs alla dessa leder väntar oförglömliga naturupplevelser.

Ta med familjen och följ kusten längs Signaturled Österlen, så kan du upptäcka allt Skåne har att erbjuda. Här döljer sig djupa bokskogar, kustklippor och raviner. Om du längtar till fjällen gör du rätt i att besöka vandringsområden så som Jämtlandstriangeln och Kungsleden Hemavan. Givetvis är området omkring Kebnekaise omåttligt populärt. Men det finns även fantastiska signaturleder som snäppet färre vandringskängor trampar på. Varför inte utforska de trolska skogarna och kulturmiljöerna längs Signaturled Tiveden? Det här är Mellansverige när det är som bäst.

Svensk vandringklassiker

En svensk vandringsklassiker

I en svensk vandringsklassiker ingår alla 12 signaturleder vilket innebär att vandringen totalt är 900 kilometer lång. Vågar du anta utmaningen? Du behöver inte gå lederna i någon speciell ordning och det finns inte heller någon tidsbegränsning vilket gör att det kan ta flera år för vissa att klara av en svensk vandringsklassiker, medan andra klarar av det snabbare. Några sträckor kanske du redan har gått, i så fall har du kommit en bit på vägen.

När du har vandrat alla signaturleder hör du av dig till vandringsklassiker@stfturist.se för att få diplom.

Stort lycka till i den svenska vandringsklassikern – och passa på att njuta av Sveriges vackraste leder!