Två får på signaturled Öland

Signaturled Öland

Tack vare det annorlunda odlingslandskapet är hela södra Öland sedan år 2000 utsett till ett världsarv av UNESCO. Öns geografiska läge, kalkberggrunden och det milda klimatet har tillsammans med människans påverkan skapat dessa förutsättningar. Genom det karga och vackra världsarvet löper Mörbylångaleden, som är vår signaturled. Här vandrar du från boende till boende under fem dagar.

Signaturled Öland är en av STFs 12 signaturleder.

Signaturled Öland i korthet

STF öland

Upptäck Mörbylångaleden

Den öländska jorden började brukas redan på stenåldern, nu som då bedrivs jordbruk och boskapsskötsel vid sidan av varandra. Mörbylångaleden löper genom detta landskap med betade marker, byar, vattenområden och åkerjord.

Leden börjar vid Ölands Turistbyrå i Färjestaden och går ända ner till Ölands södra spets. Den inleds med vandring inåt land för att dag två löpa precis invid Ölands östra kust. Den tredje dagen traverserar du över till östra sidan av Öland och de påföljande dagarna vandras rakt söderut. Vid varje etappslut väntar ett boende. Den första och sista dagen bör du se till att ha med dig middagsmat. Restauranger finns övriga dagar.

Se och göra längs leden
Vandringsleden passerar stora delar av Öland och därmed finns en mängd olika saker att göra på vägen. Bada, hyra kajaker, besöka loppisar eller gallerier exempelvis. Öland är ateljétätt med både design och hantverk.

Missa inte
Längst ner på Ölands södra spets finns den berömda fyren Långe Jan samt Ottenby Fågelstation. Här finns ett fågelmuseum, strövområden, ett Naturum samt restaurang. Olika sorters fågelguidningar erbjuds också.

Visa upp ditt Öland!

@stfturist #stfturist

Dagsetapper Signaturled Öland

Dag 1: Färjestaden-Skogsby 18 kilometer, 6-7 timmars vandring.
Bo här: Ölands Skogsby Vandrarhem eller Station Linné (ej STF-boenden, därmed gäller inte din medlemsrabatt och du kan inte boka via STF).

Ledens start är vid Ölands Turistbyrå, precis intill Ölandsbron. Hela sträckan är lätt att vandra och går främst längs asfalterade vägar, grusvägar och traktorvägar. Vid Station Linné (forskningsstation med guidade visningar), fortsätt ut på väg 136 och gå norrut en kilometer för att komma fram till vandrarhemmet. På vandrarhemmet finns självhushållskök och frukost kan köpas under högsäsong. Begränsat med mat- och vattenutbud längs sträckan.

Dag 2: Skogsby- STF Mörbylånga/ Stora Frögården 12 kilometer, 4-5 timmars vandring.
Bo här: STF Mörbylånga/ Stora Frögården

Sträcka nummer två inleds på väg 136 söderut, men viker snabbt av på mindre vägar för att övergå i stig och mindre traktorvägar som löper precis invid kusten. Vandringen är lätt och trivsam, ibland genom lummiga skogar och ibland intill havet. Grillplatser och toaletter finns längs vägen. Badplatserna är många! Leden går precis invid vandrarhemmet. Begränsat med mat- och vattenutbud längs sträckan, restaurang med fullständiga rättigheter och självhushåll finns på vandrarhemmet.

Dag 3: STF Mörbylånga/ Stora Frögården – Kastlösa 20 kilometer, 7-8 timmars vandring.
Bo här: Allégården Kastlösa (Ej STF-boende, därmed gäller inte din medlemsrabatt och du kan inte boka via STF).

Leden fortsätter intill kusten fram till Mörbylånga. Här är sista platsen utmed din vandring där du kan proviantera. Härifrån går leden längs grusvägar och traktorvägar. Vid Klovenhälls Läge, drygt fyra kilometer innan etappmålet finns en fin rastplats intill havet. Restaurang finns på etappmålet. Restaurangen är öppen måndag-lördag och bör förbokas.

Dag 4: Kastlösa – Gammalsby 22 km, 7-8 timmars vandring.
Bo här: Gammalsbygården  (Ej STF-boende, därmed gäller inte din medlemsrabatt och du kan inte boka via STF).

Leden går nu från västkust till östkust. Du vandrar stora delar av dagen genom det vidsträckta och karga Stora alvaret, tidvis med utsikt över Östersjön. I mitten av sträckan går leden på en spikrak järnvägsbank, som bitvis kan vara lite ojämn. Sammanlagt finns tre iordningställda rastplatser längs sträckan. Toalett finns i början och strax innan slutet av sträckan. Det finns inget mat- och vattenutbud längs sträckan. Restaurang finns på etappmålet och måste förbokas. Frukost ingår i boendet men det finns ej självhushåll.

Dag 5: Gammalsby-Ottenby 12 km, 4-5 timmars vandring.
Bo här: STF Ottenby Vandrarhem

Sista dagen fortsätter leden först längs den gamla banvallen för att sedan övergå i åker, stig och slutligen landsväg. Inget mat- och vattenutbud längs sträckan. Självhushåll samt mindre butik finns på vandrarhemmet. Under högsäsong även restaurang och frukostservering. Mörbylångaleden slutar i Ås därefter är det annan märkning ner mot Långe Jan.

Ladda upp eller koppla av innan eller efter din vandring på STF Vickleby/Bo pensionat

öland webb

Transport till leden

Tåg till Kalmar och därefter buss med Kalmar Länstrafik till Färjestaden. Långtidsparkering för bilburna finns inte i Färjestaden. Transport tillbaka efter vandringens slut görs med Kalmar Länstrafik. Bussar åter från Ottenby (hållplats Ås kyrka) går endast vardagar under högsäsong.

Leden är markerad med röda träpilar. Informationstavlor finns också på vissa platser som berättar om Ölands kultur, natur och historia.

"Jag oroade mig i onödan för de långa dagsetapperna, det var mer lättvandrat än jag trodde!"