Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Mysiga stugor längs signaturled Siljan

Signaturled Siljan

Siljansleden går i två slingor, en runt Siljan och Orsasjön och en norrut från Rättvik. Totalt rör det sig om 34 mil vandringsled, med många valmöjligheter för start- och slutpunkter samt vandringslängder. Leden går genom tätorterna Mora, Orsa, Rättvik och Leksand, vilket gör det lätt att kliva på leden där det passar dig. Här beskriver vi sträckan Fryksås–Rättvik.

Kort fakta om Signaturled Siljan

• Total längd: 52 km
  • Antal etapper/vandringsdagar: 4 st
  • Etappernas längd: 9–17 km (3–8 timmar vandring per dag)
  • Vatten/mat längs vägen: Första och sista dagen finns butiker och restauranger vid etappmålet. Övriga dagar behövs medhavd mat. Vatten finns i vissa vattendrag längs leden men var beredd att bära med dig vatten längre sträckor då det är långt mellan påfyllningsställen.
  • Boende under vandringen:  STF Orsa vandrarhem eller tält.
  • Karta och mer information: Rättvik.se

Karta över Signaturled Siljan

Den här kartan är ett planeringsverktyg och bör inte ersätta fysisk karta och kompass, då avvikelser kan förekomma. Tips! Klicka på helskärmsläget nere i högra hörnet för att se fler funktioner.

Upptäck Siljansleden

Fryksås fäbodar ligger med strålande utsikt på höjderna norr om Orsasjön och är den största bevarade samlingen av fäbodstugor som finns i Sverige. Härifrån får du en vacker vandring ner till Orsa där första natten spenderas. Resten av dagarna vandras längs Dalkarlsvägen (samma sträckning som Siljansleden till Rättvik). Här vandrade dalafolket på sina ”herrarbetsvandringar” på 1500-talet. De vandrade helt enkelt till bemedlade herrar i Stockholm som kunde förse dem med arbete. Längs hela vandringen gör sig historien påmind. Tältet slås upp i fäbodvallen Brunnvasselbodarna med anor från 1600-talet första natten. Mellan Granmor och Nittsjö går leden på Kyrkvägen, en sträckning från medeltiden som är kulturhistoriskt värdefull. Sista vandringsdagen går du förbi Rättviks kyrka från 1200-talet, väl värd ett besök.

Se och göra längs leden

Orsa Rovdjurspark är ett poppis besöksmål. På Rättviks naturmuseum kan du lära dig om Siljansbygdens geologi och på Siljansfors Skogsmuseum får du veta allt om det svenska skogsbruket.

Missa inte

Siljansleden har också en mycket vacker 31 mil lång sträckning för cykel. Sträckan markeras med blå hänvisningar.

Hitta till leden

Tåg går till Mora, därefter åker du buss med bussbolaget Dalatrafik till Fryksås. Bilburna kan parkera på långtidsparkering i Mora, ta buss till Fryksås och även åka buss tillbaka vid avslutad vandring.

Visa upp ditt Siljan!

@stfturist #stfturist

Etapper Signaturled Siljan

Nedan beskrivs Signaturled Siljans olika etapper med avstånd, boenden och annan relevant vandringsinformation.

Givetvis går det bra att vandra i motsatt riktning än hur etappernas ordning presenteras.

Etapp 1: Fryksås–Orsa

9 kilometer, 3–4 timmars vandring.
Boende: STF Orsa vandrarhem

Sträckans start är vid Fryksås Fäbodar som är belägna på en höjd med utsikt över Orsasjön. Vandringen görs på stig, i både med- och motlut genom lummig skogsmiljö. Sträckan avslutas mitt inne i Orsa. Inget vatten- och matutbud finns längs etappen. I Orsa finns ligger STF Orsa Vandrarhem inne i stan, vid ishallen.

Etapp 2: Orsa kyrka–Brunnvasselbodarna

16 kilometer, 6–7 timmars vandring.
Boende: Tält vid fäbodvallen Brunnsvallsbodarna.

Från dag två vandrar du på Dalkarlsvägen som har samma sträckning som Siljansleden till Rättvik. Mellan Orsa och Viborg går leden i byar och samhällen. Efter Viborg samhälle fortsätter den i varierande omgivningar såsom skogar, odlad mark och bebyggda områden. Merparten vandras på stig, men mindre vägar och grusvägar förekommer. Vatten kan tas i vattendrag längs leden, inget matutbud finns. I etappmålet kan vatten tas i Brunnvasselån.

Etapp 3: Brunnvasselbodarna–Tammeråsen

10 kilometer, 3–4 timmars vandring.
Boende: Tält vid Tammeråsen.

Efter Brunnsvallsbodadarna delar sig leden och Dalkarlsvägen och Siljansleden går parallellt med varandra i två kilometer, därefter går de ihop igen. Tammeråsen ligger högt och i avskilt i sydläge. När Ickån passeras, fyll på vatten, då ingen vattentillgång finns på etappmålet. Begränsat med vatten längs leden, inget matutbud finns.

Etapp 4: Tammeråsen–Rättvik

17 kilometer, 7–8 timmars vandring

Leden fortsätter på stigar i omväxlande landskap. Efter fem kilometer kommer du fram till byn Röjeråsen, här finns möjlighet att fylla på vatten under sommarhalvåret. På din väg mot Rättvik passerar du Rättvik kyrka från 1200-talet. Inget matutbud finns längs sträckan. I etappmålet Rättvik finns matbutiker och restauranger.

SKYLTAR OCH ORANGEFÄRGADE MARKERINGAR RUNT TRÄDSTAMMAR OCH TRÄPINNAR.
Ledmarkering med orange färg

"Det är pittoreskt och vackert vilket håll du än vänder blicken."