Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Familj njuter av utsikt vid Vättern och Signaturled Omberg

Signaturled Omberg

Hela Östgötaleden är 140 mil lång. Den kan bäst beskrivas som flera leder som helt eller delvis är förankrade med varandra. En av förgreningarna sträcker sig västerut mot Vättern, från Boxholm till Omberg. Det här är vår signaturled och det är den som beskrivs här.

Signaturled Omberg i korthet

Karta över Signaturled Omberg

Den här kartan är ett planeringsverktyg och bör inte ersätta fysisk karta och kompass. Tjänsten driftas av Naturkartan. Observera att ledinformationen ägs och uppdateras av respektive ledhuvudman (ex. kommun eller länsstyrelse). Se vår instruktionsfilm om tips på funktioner i kartan.

Upptäck Östgötaleden och Omberg

På sträckan mellan Boxholm och Omberg går Östgötaleden genom en blandning av skog- och kulturlandskap samt längs Vätterns strand. Leden går på skogsstigar och på småvägar. Vandringen passerar naturreservat och historiska platser. Omberg bjuder på lämningar efter flera fornborgar, klosterruinen Alvastra och mytiska sagor om drottning Omma som härskar över berget. Här finns naturvärden som Ekoparken med bokskogar, eklandskap och slåtterängar. Under vår och sommar möts du av en fantastisk blomsterprakt, här finns bl.a. ett naturreservat med orkidéer. Du kan njuta av flera fantastiska utsiktspunkter, bl.a. från Hjässan – Ombergs högsta punkt. På Omberg finns möjlighet att välja flera alternativa vandringsleder.

Se och göra längs leden

Flera badplatser finns längs leden. Under sommaren är det vissa dagar i veckan guidade visningar av Ellen Keys hem Strand som ligger invid Vättern och Ombergs Ekopark. I Omberg kan du njuta av den fantastiska utsikten från Hjässan, som är Ombergs högsta punkt. Missa inte Alvastra klosterruin nära Omberg. Nära Stocklycke finns Zipline och andra roliga aktiviteter för hela familjen. För fler sevärdheter och aktiviteter i området kan du besöka Upplevvadstena.se

Missa inte

Korta ner sista dagens vandring i Omberg genom att bo en natt i Borghamn Strand. Du kan därefter välja att gå tillbaka genom Omberg till Stocklycke eller följa pilgrimsleden till Vadstena (23 km) och avsluta din vandring där.

Hitta till leden

Tåg till Boxholm med SJ samt Östgötatrafiken. Efter avslutad vandring tas buss och tåg tillbaka till Boxholm från busshållplats Alvastra vid Omberg. Allt kan bokas via SJ. Östgötatrafikens beställningstrafik kan också användas, exempelvis till eller från Borghamn.

Visa upp ditt Omberg!

@stfturist #stfturist

Etapper Signaturled Omberg

Nedan beskrivs Signaturled Ombergs olika etapper med avstånd, boenden och annan relevant vandringsinformation.

Givetvis går det bra att vandra i motsatt riktning än hur etappernas ordning presenteras.

Etapp 1: Boxholm–Trehörna

26 kilometer, 8-9 timmars vandring.
Boende: Trehörna Wärdshus (Ej STF-boende. Förbokning krävs och öppettiderna är begränsade). Vindskydd vid Trehörnasjön.

Leden går längs breda skogsstigar, genom både skog- och kulturlandskap. Du kommer bland annat passera Östergötlands största ek, cirka 700 år gammal. Sträckan är något kuperad. Det finns inget vatten eller matutbud längs sträckan. Trehörna Wärdshus har restaurang med begränsade öppettider.

Etapp 2: Trehörna–Ödeshög

21 kilometer, 7-8 timmars vandring.
Boende: STF Ödeshög Vandrarhem

Även dag två går leden mestadels på skogsstigar, med undantag för några kilometer längs grusväg. Sträckan är lättvandrad. I Sjögetorp, strax innan Ödeshög, finns ett ullspinneri. Det finns inget vatten eller matutbud längs sträckan. STF Ödeshög/ Hembygdsgården ligger mitt i Ödeshög där det finns matbutiker och restauranger.

Etapp 3: Ödeshög- STF Omberg/Stocklycke

13 kilometer, 3-4 timmars vandring.
Boende: STF Omberg/Stocklycke Vandrarhem

Etappen är lätt att vandra och går på breda stigar och små vägar längs Vättern. Du vandrar bland annat genom Stora Lunds naturreservat, här finns grillplatser och badmöjligheter. Sträckan avslutas med vandring in i Ekopark Omberg. Mat och dryck längs vägen kan införskaffas i Hästholmen, ungefär mitt på sträckan. Etappmålet STF Omberg/Stocklycke ligger precis invid leden. Servering finns under högsäsong.

Etapp 4: Omberg runt

26 kilometer, 8-9 timmars vandring.
Boende: STF Omberg/Stocklycke Vandrarhem

Vandringens höjdpunkt är rundturen i Ekopark Omberg! Sträckan går längs bred och smal skogsstig samt grusade bilvägar. Det är lätt vandring genom beteslandskap, slåtterängar och förbi jätteekar och bokskogar. Den milslånga rasbranten intill Vättern präglar landskapet och fängslar besökare. Medtag vätska och mat på färden. (se alternativ rutt för kortare dagsetapper).

Tips! Sov den första eller sista natten på:
STF Tåkern Vandrarhem
STF Mjölby Vandrarhem
STF Vadstena Vandrarhem
Borghamn strand

Läs mer om enskilda etapper längs Östgötaleden

Läs mer om enskilda etapper på denna sida, där vi har samlat alla etappsidor vi har.

Orangefärgade markeringar på träd, stolpar och stenar.
omberg skylt

"Nästa år vill jag stanna längre och njuta av fler dagar i Ombergs Ekopark!"