Gratis anslutning till Skjutsgruppen

Alla medlemmar i Svenska Turistföreningen över 18 år erbjuds möjligheten att gratis ansluta sig till samåkningsplattformen Skjutsgruppen. Här får du information om hur du enkelt går med och skapar ett gratis konto. Att samåka är ett trevligt, billigt och miljövänligt sätt att resa!

Resandet står för den största delen av turismens och friluftslivets utsläpp. Att minska dessa är en viktig pusselbit för en mer hållbar framtid. Men varför begränsa dig till fritidsresor? Nu har du möjlighet att också minska utsläppen från resor till och från arbetet till exempel.

Skjutsgruppen gör det enkelt att samåka

Skjutsgruppen är en ideell förening med en plattform där anslutna medlemmar kan organisera sin samåkning. Har du ett fordon med lediga platser? Då erbjuder du dem. Har du inget fordon? Då ber du om plats.

Idén med plattformen är att öka tilliten genom att alla är medlemmar i en förening. Dina medresenärer är antingen betalande medlemmar i Skjutsgruppen, eller medlemmar i någon annan ansluten förening, till exempel Svenska Turistföreningen eller Friluftsfrämjandet. Du väljer själv om du bara vill åka med medlemmar i din egen förening eller med medlemmar i andra föreningar.

Så här skapar du ett gratis konto

• I början av mars får du som är medlem i STF ett mejl med en personlig kod
  • Kopiera koden och följ instruktionerna i mejlet
  • Börja samåka, antingen via att erbjuda plats i din bil eller boka plats i någon annans bil

Så här går samåkningen till

Du kan logga in på plattformen via din mobiltelefon eller dator. Där kan
du enkelt lägga upp erbjudande om plats i din bil eller annonsera efter plats i någon annans bil. Medlemsorganisationen visas bredvid resenärens namn.

Om du får svar kommer ett sms om att någon vill åka med eller har en plats åt dig. När du fått kontakt med en samåkare kommer ni överens om villkoren för resan. Det kan till exempel vara vilka fler som ska åka, vem som ska köra, vilka kostnader ni ska dela på, med mera.

Flera friluftsorganisationer är anslutna

Skjutsgruppen har ett nätverk med friluftsföreningar som hela tiden växer. Utöver STF är även Friluftsfrämjandet och Naturskyddsföreningen anslutna och fler är på väg in. Möjligheterna är enorma, låt oss gemensamt skapa en framtid där samåkningen blir en naturlig del!

Medlemskapet i Skjutsgruppen är ett led i STFs arbete med att minska utsläppen från resor till och från boenden och nå uppsatta klimatmål. Fler tips på klimatsmart resande hittar du här.

Har du frågor eller behöver hjälp? Tveka inte att kontakta oss på medlemsservice@stfturist.se eller 08-4632100.