Gå en stugvärdskurs

Att vara stugvärd är fantastisk möjlighet att få vistas en längre tid i fjällen. En bra stugvärd bidrar till trevlig stämning och nöjda gäster. Du finns tillhands med råd när gästen – kanske för första gången – ska hugga ved, bära vatten och göra eld i spisen.

Stugvärden svarar även för daglig tillsyn och skötsel av fjällstugan samt tar betalt för logi och i butiken. En viktig stugvärdsuppgift är att kunna informera gäster som vill veta mer om andra stugor, leder och utflyktsmål.

Hur blir jag stugvärd?

För att bli stugvärd måste du gå en stugvärdskurs. STFs stugvärdskurs arrangeras en till två gånger per år och genomförs innan säsong på en fjällstation under 5-6 dagar. Kursen omfattar en hel del allmänbildning om fjällen och Svenska Turistföreningen. Det ingår också praktiska ämnen som knyter an till skötseln av fjällstugan, till exempel att lära sig gasol. Viktiga ämnen för säkerhet som sjukvård, brandskydd, fjällsäkerhet och krishantering ingår också.

Vem kan gå kursen?

Kursen är öppen för STFs medlemmar mellan 20-70 år. För att få gå kursen måste du ha erfarenhet av fjällturer och STFs fjällstugor. Du måste även kunna tala och skriva på svenska. Ytterligare språkkunskaper är också bra att ha – främst i engelska, men gärna även i tyska och franska. Tänk på att många söker uppdrag och kurs så det kan hända att du inte får plats första gången, även om du är kvalificerad.

Stugvärdskursen kostar 3000 kronor och i den ingår föreläsare, boende och måltider under hela kursen. Du betalar själv din resa till och från kursen.

Ansökan till kurser

Uppdrag och stugvärdskurs söks i samma ansökan. Blir du antagen så erbjuds du ett uppdrag och sedan genomförs stugvärdskurs innan säsongen startar. Innan kursen får du i så fall genomföra STFs webbutbildning ”Kunskapsleden”. Du får du även mer kompletterande information gällande resväg, boende, upplägg för kursen. Klicka på bilden nedan för att komma till ansökan.