STF Abisko Turiststation

Abisko - Prova på turskidor

Under en skidtur i gnistrande kall midvintersnö eller på vårens första soluppvärmda skare upptäcker vi Abisko nationalpark.

Närvaron av de vilda djuren gör sig påtaglig då skidorna korsar deras spår. Vi får en känsla för snö i varierad terräng samtidigt som de vackra vyerna omger oss. Vi bekantar oss först med skidutrustningen och lär oss de grundläggande teknikerna för att sedan bege oss ut på en skidtur. Färdigheterna kommer att sättas på prov då vi saxar oss upp för branta backar, glider över frusna sjöar och håller balansen i nedförsbackar. Guiden pekar ut några favoritplatser och berättar om området, den samiska kulturen och djurlivet innan färden går tillbaka.

I priset ingår:
Guide, skidutrustning, varm dryck

Förkunskapskrav:
Inga

Bra att veta:
Tid: 3 tim
Längd: 3-4km
Åldersgräns: 12 år
Ta med: Kläder efter väder för halvdag utomhus
Samling: Vid receptionen 10:00 (tillbaka cirka 13.00).

Avbokning kan ske fram till 14 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Resealternativ

Läs mer om hur du tar dig till och från Abisko under fliken "hitta hit", direktlänk finner du här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-abisko-fjallstation/hitta-hit/

Kategorier:

Skidåkning Turskidåkning Vinter