STFs styrelse

STFs styrelse väljs vartannat år på föreningens riksstämma. Styrelsen fattar övergripande strategiska beslut, förbereder ärenden inför riksstämman och är ytterst ansvarig för föreningens verksamhet. STFs styrelse är oavlönad.

STFs styrelse 2020
Saknas i bild: Mary Juusela och Cia Åhlén Karlin.

Pia Jönson Rajgård, ordförande, Österlen
Pia Jönson Rajgård är nytillträdd som ordförande men har varit ledamot sedan 2016. Pia är VD på Tourism in Skåne AB. Hon har en bred erfarenhet arbete med turism- och besöksnäringsfrågor, både nationellt och internationellt. Pia har haft en rad styrelseuppdrag i både offentliga och privata aktiebolag samt organisationer.
pia.jonson.rajgard@stfturist.se

Peter Fredman, vice ordförande, Östersund
Peter Fredman är Professor i naturturism och delar sin tid mellan Mittuniversitetet, turismforskningsinstitutet ETOUR i Östersund, och Norges miljö- och biovetenskapliga universitet i Oslo. Peter forskar, undervisar och har gjort flera omfattande utredningsuppdrag inom naturturism och friluftsliv. Han ansvarar sedan 2014 för en 2-årig masterutbildning i naturturism.
peter.fredman@stfturist.se

Ingrid Petersson, Stockholm
Ingrid Petersson är generaldirektör för forskningsrådet Formas som finansierar forskning för hållbar utveckling. Hon har också arbetat med samhällskontakter inom AstraZeneca och haft ett flertal styrelseuppdrag både i statliga myndigheter och i aktiebolag.
ingrid.petersson@stfturist.se

Putte Eby, Jämtland
2003–2010 var Putte platschef på Abisko Turiststation, som kom att bli världens bästa plats att se norrsken på. Putte har nu titeln Event- och besöksnäringsstrateg på Östersund kommun med ansvar för allt från Melodifestivalen till kälkhockey-VM. Under tiden i Jämtland har Putte återskapat den tusenåriga S:t Olavsleden, som drar till sig vandrare från över 20 länder. Putte har genom åren varit engagerad i destinationsutvecklingen i Åre, Kiruna/Lappland och Östersund. I eget företag föreläser han om allt från ”när kulturen är resans mål” till värdskap.
putte.eby@stfturist.se

Andreas Aronsson, Falun
På grund av sitt jordbruksintresse flyttade Andreas till Vassbo, från Falun 2007 för att driva ett elevhem knutet till ett gymnasium med trädgårdsutbildning samtidigt som han öppnade sitt  första STF-vandrarhem. År 2010 köpte han Falun STF Vandrarhem och senare Hotel Falun AB. Han driver även STF Falun Vassbo, Falun Hotell och Falun Hälsinggården. Tillsammans med fastighetsägaren har byggnaden totalrenoverats för 13 miljoner kr och rumsantalet ökats till 39 i olika kategorier i ljus, nordisk, modern stil.
andreas.aronsson@stfturist.se

Martin Sundin, Nacka
Martin Sundin är chef för myndigheten Institutet för språk och folkminnen. Utbildad internationell ekonom och har i många år arbetat med kulturfrågor både nationellt och internationellt. Dessutom har jag ett antal styrelse- och förtroendeuppdrag inom kultur- och museisektorn.
martin.sundin@stfturist.se

Mary Juusela, Kungsängen
Mary Juusela är grundare av Lika Olika-metoden och ägare av Lika Olika utbildningar som arbetar i Sverige, på Åland och i Finland. Hon arbetar i skolor, med kommuner, företag och föreningar och har ett brett nätverk över hela Sverige. Hon har också arbetat med internationellt bistånd i 11 år men brinner sedan 5 år tillbaka för Sverige.
mary.juusela@stfturist.se

Britt-Marie Ahrnell, Täby
Britt-Marie Ahrnell har jobbat många vintrar som stugvärd i Lapplandsfjällen. Hon har många års erfarenhet som styrelseledamot och konsult för tjänsteorganisationer med komplexa uppdrag. Huvudfokus har alltid varit kommunikation, mötet med ”kund” och goda dialoger människor emellan.
britt-marie.ahrnell@stfturist.se

Linda Bengtsson, Luleå
Linda Bengtsson har 20 års erfarenhet inom kommunikation och kommer närmast från rollen som Press- och PR-Manager för det snabbväxande vårdbolaget KRY. Dessförinnan har hon haft roller som presschef vid SOS Alarm, presschef vid Försvarets materielverk (FMV) och haft uppdrag som pressekreterare i riksdagen för ett politiskt parti.
linda.bengtsson@stfturist.se

Johanna Murray, personalrepresentant