Flexibla bokningsvillkor

Bokningar som avser boende kan avbokas med full återbetalning fram till 7 dagar före ankomst, alternativt fram till 18.00 dagen före ankomst. Vid bokning av aktiviteter gäller särskilda villkor. Aktuella villkor för ditt valda boende eller aktivitet hittar du under rubriken ”Villkor” när du kommer till varukorgen i bokningsflödet.

STF Holmöns Prästgård

Charmig prästgård på skärgårdsö norr om Umeå

Visa på kartan
Flexibla bokningsvillkor

Om boendet

STF Holmöns Prästgård ligger mitt i den historiska bykärnan på Holmön. Här bor du i en hemtrevlig miljö i ett stort och rymligt hus som passar perfekt både för dig som söker avkoppling med familjen och för dig som vill ha en utgångspunkt för spännande friluftsäventyr.

Holmön är en levande skärgårdsby och en del av ett av Sveriges största marina naturreservat. Människor har jagat och fiskat på skären, och sedan 1300-talet har ön varit fast befolkad. Holmöns prästgård har sedan huset uppfördes på 1800-talet haft olika viktiga roller i bybornas liv. På senare år har prästgården varit en levande bygdegård där föreningsträffar, byaluncher, sparktävlingar och andra evenemang arrangeras året runt.

När du bor på Holmöns prästgård får du en bekväm bas under din vistelse på ön. Huset, som ligger på gångavstånd från färjeläget (1,5 kilometer), är fullt utrustat med dusch, toaletter, bastu och modernt kök. Du kan hyra en cykel på båtmuseet och utforska omgivningarna. Under barmarkssäsongen finns flera dagsutflykter på bekvämt cykelavstånd, och den vackra vandringsleden på Ängesön ligger 20 minuters cykelväg från huset. För den som vill ta det ännu lugnare räcker det långt med en promenad genom den vackra byn. På vintern kan du börja ditt äventyr direkt utanför dörren, då det finns fina skidspår med start vid prästgården.

På gårdens härliga tomt finns goda möjligheter till aktiviteter och stora kalas eller fester. Gästande barn brukar trivas i jakt på gårdens smultron, hallon och blåbär. I boden ute på gården kan du som gäst njuta av teatrar, musikaler, filmkvällar och andra aktiviteter under sommaren. Husets rymliga kök är perfekt för att laga måltider till många eller för att förbereda en picknickkorg för dagsturer i naturreservatet.

Holmöns prästgård ägs av byn genom bolaget Holmöns Bygdebolag, som anställer personal som sköter driften. Bolagets verksamhet drivs utan vinstintresse och alla intäkter går tillbaka till aktiviteter och insatser för byns bästa. När du bor här bidrar du alltså till att bevara en levande landsbygd. Varmt välkommen till Holmön!

Vår service

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Bastu

Bastu finns.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Cykeluthyrning

Cykel finns att hyra.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• <1 km till längdspår

Närmare än 1 km till längdspår.

Gruppförfrågan

Är ni fler än 10 personer och planerar en konferens, släktträff, läger eller skolresa? Fyll i formuläret så kommer din förfrågan att skickas till ditt valda boende, som återkommer med ett prisförslag för just din grupp!

Visa

Specificera gärna vilken typ av arrangemang:

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Kontakt och öppettider

Adress:

Holmö Byaväg 100
    918 03 Holmön

Hitta till boendet
    Du kan ta dig till Holmön året om. På sommaren trafikeras sträckan Norrfjärden – Byviken av Färjerederiets färja Capella. Hon avgår fem gånger dagligen på sommaren och fyra gånger dagligen övrig tid på året.

Om vinterisen blir tillräckligt tjock tas svävaren Vintergatan i tjänst. Resan är gratis oavsett om den går med färja eller svävare.

Under sommaren kan det ofta bli köbildning till färjan då antalet passagerare är begränsat. Ett tips är att ta den tidigaste morgonturen då den oftast innebär kortare köer. Tänk också på att vara ute i god tid!

Med bil
    Från Umeå kör du längs E4:an norrut. Vid Sävar svänger du av och följer skyltningen mot Norrfjärden/Passbåt Holmön. Restiden från Umeå är 30–40 minuter med bil, och parkerar gör du en kort promenad från färjeläget. Under högsäsong blir det fort trångt på parkeringen, försök parkera så att du inte hindrar trafiken. Från Norrfjärden tar färjan Capella dig sedan vidare ut till Holmön. Färden över havet tar ca 40 minuter.

Med buss
    Sträckan trafikeras av busslinje 118/171. Om du åker med buss från Umeå väljer du linje 118 som avgår från Vasaplan. Du kan även hoppa på vid Universitetssjukhuset. I Sävar byter du till busslinje 171. Observera att det inte går bussar till och från samtliga färjeavgångar. För aktuell tidtabell, hänvisar vi till Länstrafikens hemsida eller till appen Tabussen.nu för att enklare få koll på de olika turerna. Hållplatsen vid färjeläget heter Norrfjärden (Obs: Norrfjärden, Umeå).

GPS-koordinater:

N63.7929279°, E20.8667693°

Kontakt:

+46 735017278 info@prastgardenholmon.se

In- och utcheckningstider:

Incheckning (tidigast): 15:00
    Utcheckning (senast): 12:00

Antal rum

Antal bäddar

Följ STF Holmöns Prästgård

Hjälp oss göra skillnad

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla. Bli medlem idag.

Upplev mer

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.

Bo till medlemspris

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack bor du alltid till rabatterat pris när du bokar ditt boende i STFs bokningskanaler.