Flexibla bokningsvillkor

Bokningar som avser boende kan avbokas med full återbetalning fram till 7 dagar före ankomst, alternativt fram till 18.00 dagen före ankomst. Vid bokning av aktiviteter gäller särskilda villkor. Aktuella villkor för ditt valda boende eller aktivitet hittar du under rubriken ”Villkor” när du kommer till varukorgen i bokningsflödet.

STF Pensionat Soltägtgården

Bo med magisk utsikt över Siljan i Dalarna

Visa på kartan
Flexibla bokningsvillkor

Om boendet

Högt uppe på Plintsbergs sluttningar, strax ovanför Tällberg i Dalarna, erbjuder Soltägtgården en rofylld atmosfär med milsvid utsikt ut över sjön Siljan. I nära 100 år har detta genuina och välbevarade pensionat välkomnat gäster från när och fjärran.

Pensionat Soltägtgården är en idyllisk oas som andas historia och natur i en fridfull miljö. Gården uppfördes i början av 1900-talet av konstnären Harald Andrén och är sedan 1948 ett mysigt pensionat.

Under 2000-talet genomgick hela gården en omfattande men varsam renovering av samtliga byggnader för att bibehålla sin unika sekelskiftescharm och ge en modern och bekväm standard. I de historiska byggnaderna finns idag bastu och relaxavdelning, Wi-Fi, samt utrustning för mindre konferenser.

På Soltägtgården bor du antingen i huvudbyggnadens varsamt renoverade dubbelrum, där flera har utsikt över Siljan och vissa även egen balkong, eller så kan du koppla av för dig själv, eller med familjen, i en egen lägenhet i ett separat annex.

Om morgonen dukas en stor, härlig frukost upp i matsalen och du kan njuta av hembakt bröd, pålägg, juice, nybryggt kaffe medan du förlorar dig i den förtrollande utsikten över Siljan.

Stanna för en natt, eller för flera. Här får du uppleva spektakulära solnedgångar över sjön, stilla dagar med naturen runt hörnet och Tällbergs rika utbud av kulturhistoria.

Varmt välkommen till Soltägtgården!

Vår service

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Elbilsladdning

Möjlighet finns att ladda elbil.

• Bastu

Bastu finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Kaféservering

Enklare mat-och caféservering.

• Cykeluthyrning

Cykel finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Gruppförfrågan

Är ni fler än 10 personer och planerar en konferens, släktträff, läger eller skolresa? Fyll i formuläret så kommer din förfrågan att skickas till ditt valda boende, som återkommer med ett prisförslag för just din grupp!

Visa

Specificera gärna vilken typ av arrangemang:

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Kontakt och öppettider

Adress:

Plintsbergsvägen 96
    793 70 Tällberg

Hitta till boendet
    Soltägtgården ligger på Plintsbergsvägen 96, strax sydost om Tällberg och en knapp mil norr om Leksand.

Åker du kollektivt så går det bussar från Leksand som stannar i direkt anslutning till pensionatet (du kliver av vid busshållplatsen ”Soltägtgården”). Bussresan från Leksand tar endast tio minuter. Närmaste tågstation är Tällberg, drygt två kilometer från Soltägtgården, en vacker promenad på cirka en halvtimme. Det går även bra att boka transport till och från järnvägsstationen för upp till fyra personer med begränsat bagage om benen känns trötta. Transporten kostar 100 kr enkel väg och måste föranmälas i god tid.

Reser du med bil så tar resan ca 3,5h från Stockholm och ca 3h från Uppsala och ca 2h från Gävle. Laddstolpe för elbil finns på vår parkering.

GPS-koordinater:

N60.8260976°, E14.9920858°

Kontakt:

+46 703260180 info@soltagtgarden.se

In- och utcheckningstider:

Incheckning (tidigast): 14:00
    Utcheckning (senast): 11:00

Öppettider reception

Antal rum

Antal bäddar

Följ STF Pensionat Soltägtgården

Hjälp oss göra skillnad

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla. Bli medlem idag.

Upptäck fler boenden

Upplev mer

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.

Bo till medlemspris

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack bor du alltid till rabatterat pris när du bokar ditt boende i STFs bokningskanaler.