Flexibla bokningsvillkor

Bokningar som avser boende kan avbokas med full återbetalning fram till 7 dagar före ankomst, alternativt fram till 18.00 dagen före ankomst. Vid bokning av aktiviteter gäller särskilda villkor. Aktuella villkor för ditt valda boende eller aktivitet hittar du under rubriken ”Villkor” när du kommer till varukorgen i bokningsflödet.

STF Såmmarlappa Fjällstuga

Bo nära brusande forsar utmed Padjelantaleden

Visa på kartan
Flexibla bokningsvillkor

Om boendet

Fjällstugan ligger bara ett par meter från strandbrinken av Tarraälven. Tarradalens rika djurliv når sin kulmen här vid Såmmarlappa, särskilt när det gäller rovdjur.

Fjällstugan har totalt 18 bäddar. En gäststuga med 16 gästbäddar och två förråd, varav det det större förrådet innehåller säkerhetsrum med två bäddar, kamin, hjälptelefon, butik (sortiment small) och vedbod.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning.

Upplev STF Såmmarlappa
I de branta och storblockiga sluttningarna strax norr om fjällstugan trivs lodjuren bra och järven nyttjar ofta sina jaktstråk i närheten. En stunds stillsamt spanande från stugfönstret kan med lite tur ge utdelning som du sent kommer att glömma.

En given utflykt på sommaren är att uppleva Tarraälvens brusande forsar en dryg kilometer från fjällstugan. Följ Padjelantaleden norrut till du hör forsen som starkast. Då viker du av åt väster. Älven forsar här fram i en djupt nerskuren kanjon.

En tuff utmaning är att via Såmmargårsså, strax nordost om fjällstugan, komma upp på kalfjället och ta sig vidare upp till toppen av Måskásgájsse 1724 meter över havet. Utsikten över Tarradalen nedanför och Sareks högfjäll i norr är en värdig belöning för mödan att ta sig upp. Om man lyckas ta sig hit med skidor på vintern är det bara att gratulera till ett enastående fint åk hem till stugan igen.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor

Vår service

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Butik

Proviant och i vissa fall friluftsutrustning finns till försäljning. Sortiment varierar.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Kontakt och öppettider

Hitta till boendet
STF Såmmarlappa Fjällstuga ligger ca 36 kilometer väster om Kvikkjokk och är den tredje stugan på Padjelantaleden som fortsätter hela vägen till Ritsem. Sommartid behöver du åka båt på Tarraälven för att nå starten på leden och sträckan du vandrar från Kvikkjokk till Såmmarlappa blir då ca 33 km.

För mer info om båtar i fjällen, se www.svenskaturistforeningen.se/batar

Läs mer om Padjelantaleden
www.svenskaturistforeningen.se/padjelantaleden

Fjällkarta:
Calazo fjällkarta Sarek & Padjelanta

GPS-koordinater:

N67.067868°, E17.159786°

Kontakt:

Behöver du hjälp med bokningen?

Öppettider

2024:
1 mars - 14 april
28 juni - 8 september

2025:
28 februari - 21 april
27 juni - 7 september

Antal bäddar

Vårt hållbarhetsarbete

Hållbarhetslöftet

Boendet har avgett STFs Hållbarhetslöfte om att arbeta hållbart i den dagliga driften samt tipsa om hur du som gäst kan bidra i arbetet.

Vandringstips

Skymning över bergen vid Padjelantaleden

Padjelantaleden

Den 16 mil långa Padjelantaleden går genom Padjelanta nationalpark. Leden har sina ändpunkter i Kvikkjokk i söder och Ritsem i norr.

Vandringsleder i Sverige

Det finns fantastiska vandringsleder i Sverige från norr till söder. Här presenteras leder som passar alla oavsett tidigare erfarenhet.

Hållbara vandringstips

Det är många som insett att vandring är ett utmärkt sätt att upptäcka Sverige. Här hittar du sex tips om hur du vandrar mer hållbart.

Hjälp oss göra skillnad

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla.

Bli medlem idag

Upptäck fler boenden

Boka boende

Sök boende via karta

På vår karta kan du se var alla våra boenden finns i Sverige.

Upplev mer

Bo i fjällstuga

Att övernatta i någon av våra fjällstugor är ett perfekt för dig som vill komma lite längre ut på fjället.

Besökskalender

Med vår besökskalender får du en överblick hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden.

Bo till medlemspris

Som tack för att du är medlem bor du alltid till rabatterat pris när du bokar i STFs bokningskanaler.