Flexibla bokningsvillkor

Bokningar som avser boende kan avbokas med full återbetalning fram till 7 dagar före ankomst, alternativt fram till 18.00 dagen före ankomst. Vid bokning av aktiviteter gäller särskilda villkor. Aktuella villkor för ditt valda boende eller aktivitet hittar du under rubriken ”Villkor” när du kommer till varukorgen i bokningsflödet.

STF Skepparpsgården Haväng

Intill milslång sandstrand ligger denna Österlen-idyll

Visa på kartan
Flexibla bokningsvillkor

Om boendet

Tidlöst mellan himmel och hav ligger STF Skepparpsgården Haväng. Intill milslång sandstrand och böljande landskap, inrymt i en traditionellt kringbyggd skånegård, bor du i en atmosfär av gemenskap, hållbarhet och omsorg.

Intill milslång sandstrand och ett kliv från vandringslederna ligger STF Skepparpsgården Haväng. Vid kanten av Brösarps backar och med Hanöbuktens vidsträckta stränder i norr och Stenshuvud i söder. Området karakteriseras av de vidsträckta hedarna, böljande gröna hagarna och en unik flora och fauna. Placeringen är idealisk, både för aktiviteter och avkoppling. Här finns möjlighet till yoga och meditation, eller bara kaffe i det gröna. Vandrare, cyklister och löpare har många turer att välja på.

I den fyrlängade korsvirkesgården bor du traditionellt enkelt, men med behövliga faciliteter, i en atmosfär av gemenskap, hållbarhet och omsorg. Gården har anor från tidigt 1800-tal och har sedan 1952 tjänat som ett mycket populärt vandrarhem. Detta invigdes då av Dag Hammarskjöld som själv tillbringade några dagar här varje sommar. Från att rymma ett då tidstypiskt dam- och herrlogiment finns här idag 12 privata rum av olika storlekar med sammanlagt 46 bäddar. Toaletter finns i ena hallen samt i det separata huset några meter utanför västra längan där ni även hittar duschar. Hundar är välkomna i fyra av de 12 rummen. Av hänsyn till övriga gäster får dock inte hunden vistas i gästköket eller i matsalarna. Läs mer om rummen under Våra rum.

Gårdens gästkök är litet men fungerar bra och erbjuder ca 15 sittplatser. Fler finns utomhus. I receptionen finns en minibutik med basala torrvaror såsom pasta, te, kaffe, konserver, ekologiska hygienprodukter, egen honung och hantverk.

Under säsongen serveras efter beställning en kravcertifierad frukostbuffé med nybakat bröd, ägg från trakten, olika pålägg, hemmagjord müsli, egen marmelad, ekologiska mejerier, kaffe och te.

Skepparpsgården ligger 3 km från busshållplats Ravlunda Kyrkan. Här stannar Skånetrafiken buss 3 som går regelbundet mellan Kristianstad och Simrishamn. Du har därefter två vackra vandringar att välja mellan. Antingen går du den asfalterade Verkaåvägen via Skepparps vingård och Havängslamm eller Sandvägen där du passerar det lilla utemuseet Lindgrens Länga, varifrån du följer den gulmarkerade Backaleden fram till vandrarhemmet. Båda vandringarna som tar 30 – 40 min, är fulla av fina naturupplevelser och vackra kulturmiljöer. Missa inte att du som kollektivresenär från dörr till dörr ges du möjlighet att köpa till frukost till starkt reducerat pris. Klicka på ”Klimatfrukost” under tillval i bokningen.

Incheckningen är öppen kl. 17.00–19.00. Vänligen ring oss om ni kommer efter kl. 18.00. Om ni önskar checka in/ut vid annan tidpunkt, kontakta oss så ordnar vi det om vi har möjlighet. Det kan vara bra att känna till att vi under de flesta helger endast kan erbjuda bokningar för minimum två nätter.

Varmt välkommen till vårt Haväng!

Erica och Per

Vår service

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Cykeluthyrning

Cykel finns att hyra.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

Gruppförfrågan

Är ni fler än 10 personer och planerar en konferens, släktträff, läger eller skolresa? Fyll i formuläret så kommer din förfrågan att skickas till ditt valda boende, som återkommer med ett prisförslag för just din grupp!

Visa

Specificera gärna vilken typ av arrangemang:

Medlemserbjudanden

Boka boende

Boka söndag-torsdag och få 25 % rabatt med kampanjkoden ”STFMEDLEM”

Välj datum: 29 apr – 13 jun 2024

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Kontakt och öppettider

Adress:

Skepparpsgården, Haväng
    277 37 Kivik

Hitta till boendet
    Haväng ligger vid havet mellan Brösarp och Kivik, ca 5 km norr om Kivik längs stranden. Vår adress är Verkaåvägen 108, 27737 Kivik.

Resan hit som kollektivresenär
    Närmaste tågstation är Kristianstad eller Simrishamn. Buss till Ravlunda kyrka. Bussinformation: 0771-77 77 77 www.skanetrafiken.se/
    Skepparpsgården ligger 3 km från busshållplats Ravlunda Kyrkan. Här stannar Skånetrafiken buss 3 som går regelbundet mellan Kristianstad och Simrishamn. Du har därefter två vackra vandringar att välja mellan. Antingen går du den asfalterade Verkaåvägen via Skepparps vingård och Havängslamm eller Sandvägen där du passerar det lilla utemuseet Lindgrens Länga, varifrån du följer den gulmarkerade Backaleden fram till vandrarhemmet. Båda vandringarna som tar 30 - 40 min, är fulla av fina naturupplevelser och vackra kulturmiljöer.

Missa inte att du som kollektivresenär från dörr till dörr får en klimatbonus i form av möjlighet att köpa frukost till starkt reducerat pris. Du ger oss din resebeskrivning innan betalning på plats och betalar 60kr mot ordinarie 125kr.

GPS-koordinater:

N55.723914°, E14.191213°

Kontakt:

+46 41474071 bokning@stfhavang.com

In- och utcheckningstider:

Incheckning (tidigast): 17:00
    Utcheckning (senast): 11:00

Öppettider reception

09:00-10:00, 17:00-19:00 under säsong

Antal rum

Antal bäddar

Följ STF Skepparpsgården Haväng

Vårt hållbarhetsarbete

Hållbarhetslöftet

Boendet har avgett STFs Hållbarhetslöfte om att arbeta hållbart i den dagliga driften samt tipsa om hur du som gäst kan bidra i arbetet.

KRAV-märkt servering

Boendets restaurang uppfyller KRAV-märkning som avser ekologiska råvaror och produkter i restaurangköket.

Vandringstips

Skåneleden

Signaturled österlen

Vandringsleder i Sverige

Hjälp oss göra skillnad

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla. Bli medlem idag.

Upptäck fler boenden

Upplev mer

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.

Bo till medlemspris

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack bor du alltid till rabatterat pris när du bokar ditt boende i STFs bokningskanaler.