STF Abisko Turiststation

Abisko - Vandring till Trollsjön

En uppiggande vandring som du sent ska glömma. I Kärkevagge har stora krafter verkat och skapat höga klippväggar, blockhav och deltaområden. Det här är ett sagolandskap där karg fjällterräng samsas med blomstrande ängar - ett paradis för vandrare.

Vandringen går genom en vacker fjällbjörkskog och fortsätter sedan upp över tydliga urbergshällar som påminner om forna tider. Därefter tar vi oss vidare upp till Kärkevagges majestätiska dalgång. Stigen slingrar sig ovan den blockterräng som bildats av den senaste istiden. Väl framme vid Rissájávri (mer känd som Trollsjön) förundras vi av sjön som glimmar som en eld i solen. Lunchen smakar extra gott efter den sista stigningen. Koppla av en stund, ta ett bad eller strosa runt och njut av atmosfären innan turen återvänder längs den förtrollande sjöns utlopp.

Vad ingår:
Guide & transport, gemensam säkerhetsutrustning

Bra att veta:
Tid: 7,5 tim
Längd/höjdskillnad: 12 km, +/- 400 m (ca 5 timmars vandring)
Åldersgräns: 12 år
Ta med: Kängor/stövlar, regnkläder, dryck, lunchpaket.
Samling: Vid receptionen 09.30 (tillbaka cirka 17.00).
Övrigt: Max 8 platser

Avbokning kan ske fram till 14 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Kategorier:

Fjällvandring Höst Sommar Vandring