Familj sitter vid sjö och grillar

Familjeaktiviteter

Äntligen semester! Har du svårt att komma på vad du ska hitta på med barnen? Här tipsar vi om familjeaktiviteter och vad som kan vara bra att tänka på.

Upplevelser för barnfamiljer

Två barn springer och leker i naturen

Hälften av alla föräldrar uppger att deras barn inte kommer ut i naturen i tillräckligt stor utsträckning. Och 1 av 4 föräldrar säger att de som familj inte spenderar tillräckligt mycket tid i naturen. Kanske är problemet att vi tänker för stort, när det enklaste faktiskt ofta är det roligaste.

En bra grundregel för alla familjeaktiviteter i naturen är att låta leken styra och att ta många mat- och vilopauser. Barn gillar att vandra och lägger du upp turen på ett roligt sätt kan de gå nästan hur långt som helst. Att få tränga ihop sig med familjen i ett tält och spela spel, dricka vatten från en fjällbäck, laga mat över öppen eld eller gå på skattjakt i skogen kan bli ett minne för livet. Det behövs inte mycket för att lyckas med en familjesemester i naturen men vissa saker kan vara bra att tänka på.

Aktiviteter för barn

Allt du behöver veta inför familjesemestern

Bra boenden för ert nästa familjeäventyr

Boka boende

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!