Tur­skidåkning för familjen

Turskidåkning är en utmärkt aktivitet för hela familjen. Spännande fjällupplevelser, bus och efterlängtad tillsammanstid väntar i gnistrande vinterlandskap. På våra fjällstationer trivs både små och stora upptäckare. Efter en dag på fjället är det perfekt att koppla av med värmande bastu, god mat och familjetid framför brasan.

Turåkning med barn

I fjällen väntar trygga äventyr precis utanför dörren. Det härliga är att turskidåkning passar för barn i alla åldrar. Se bara till att ha en rimlig ambitionsnivå. Visserligen kan de allra yngsta hänga med på långtur i pulka, men troligtvis gör du rätt i att satsa på dagsutflykter. Då är våra fjällstationer bra som utgångspunkt. En bonus är att flera av dem, däribland Kebnekaise, Abisko och Storulvån, erbjuder prova på-turer och hyr ut skidutrustning. Det är perfekt för barnfamiljer som vill slippa köpa och bära med sig utrustning.

Redan vid tre års ålder brukar de flesta barn kunna stå på turskidor. Skidlängden ska på ett ungefär matcha den egna kroppslängden, medan erfarna turåkare kan ha lite längre skidor.

Hyr din utrustning

På de allra flesta fjällstationerna kan du hyra din utrustning. Prisexempel turskidåkningspaket: 800:- för vuxna och 450:- för barn i tre dagar. Dubbelkolla alltid pris och utbud med den aktuella fjällstationen.

Tips för din turåkning med familjen

• Du kan involvera barnen lite extra genom att visa dem vår Allemansrättsskola.
  • Barn behöver ofta fler ombyten än vuxna, inte minst vantar och strumpor.
  • Tänk ”lager på lager” – klä hellre barnen i tunn skaljacka med varm tröja/fleecejacka under, än bara en varm jacka. Då är det lättare att anpassa klädseln.
  • Tunn merinoll/syntet närmast kroppen är bättre än bomull även för barnen.
  • Var flexibel vad gäller turens längd. Ta gärna många raster. Russin, torkad frukt eller nötter ger snabbt ny energi.
  • Navigera med fjällkarta och kompass. För dig som planerar längre turer kan även en enklare satellittelefon kännas tryggt att ha med. Tänk på att mobilen sällan har täckning på fjället, men du kan ladda ner en fjällkarta som går att använda offline.
  • Testa gärna att använda din utrustning i närheten av fjällstationen innan du ger dig av.
  • Första förband, sårsalva, skavsårsplåster, elastisk binda, huvudvärkstabletter och toalettpapper är smart att ha i väskan.
  • Du behöver solglasögon/skidglasögon, solkräm och keps. Solen tar även när det är molnigt.
  • Överväg att ta med en vindsäck, alltså ett enklare vind- och regnskydd. Då kan familjen ta skydd även om vädret slår om. Dessa finns att hyra på de flesta fjällstationer.