STF Grövelsjön Fjällstation

Grövelsjön - Fjällvandring Grundkurs

En bra tur börjar alltid med planeringen och förberedelse. Under tre fulla dagar går vi igenom grunderna till en lyckad fjällupplevelse och efter kursen kan du känna dig trygg i att planera och genomföra turer på egen hand.

Kunskap om hur du tar hand om dig själv och att hitta på fjället bör vara lika naturligt som att vara en medveten vandrare som inte stör eller förstör i naturen. Vi går igenom grunderna för turplanering, riskanalys, navigering, fjällsäkerhet, vadning och hur man undviker onödig störning. En högst väsentlig del av fjällvandring är detaljerna som skapar den där extra mysiga upplevelsen, som att göra eld, koka kaffe och konsten att bara njuta vilket är den självklara röda tråden genom dessa dagar.

I priset ingår:
Logi 4 nätter
Helpension
Slutstäd
Fjällguide
Kursmoment, Vindsäck, karta & kompass

Förkunskapskrav:
Vandringarna går i ett lugnt tempo och du behöver ha fysik att klara av vandring över en hel dag med en dagstursryggsäck på ryggen i varierande terräng.

Bra att veta:
För bokningsvillkor, se informationsblad