STF Fältjägaren Fjällstuga

Fjällstuga med panoramautsikt över Helagsfjället

STF Fältjägaren Fjällstuga kommer att påverkas av den nya markupplåtelsen i Jämtland och Härjedalen från och med 2024. Läs mer här

Fjällstugan ligger högt belägen med panoramautsikt runt hela horisonten mot bland annat Helagsfjällen och Skarsfjället. Helags är landets högsta topp söder om polcirkeln, 1797 meter över havet.

Vid fjällstugan finns en gäststuga med 20 bäddar och en stugvärdsstuga. Gäststugan har hundrum och säkerhetsrum. Här finns även en nödtelefon.

Här har du har bra mobiltäckning med Telia.

På STF Fältjägaren kan du betala med kort eller Swish men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället.

Upplev STF Fältjägaren
Fjällstugan ligger på en karg och lättvandrad högfjällsplatå och på dagsavstånd för vandring mellan Helags Fjällstation och Ramundberget. I fjällstugans omgivningar finns ett utmärkt fiske, inte minst vintertid. Fiskekort löser du enklast på www.natureit.se

Om STF Fältjägaren
Området har en gammal historia. Vid foten av Helagsfjället finns en ruin från en medeltida övernattningsstuga. På samma led har man även påträffat en grav från vikingatiden. Här finns också de två gamla pilgrimslederna från Ljusnedal och Ljungdalen till Norge. Trakten är även renbetesmarker för Mittådalens sameby.
Fjällstugan bär sitt namn på grund av en militär olycka då tre värnpliktiga soldater omkom. På platsen uppfördes först den kupolformade Agellhyddan 1945. Den nuvarande stugan uppfördes 1965.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

STF Fältjägaren Fjällstuga ligger på leden mellan Ramundberget och Helags fjällstation. Enklast tar du dig hit från Ramundberget som ligger ca 16 km från stugan. Till Ramundberget kan du åka buss från Östersund och andra orter, se Länstrafiken i Jämtland för mer information ltr.se/

Du kan även vandra eller åka skidor till stugan från Helags fjällstation som ligger ca 12 km norr om STF Fältjägaren fjällstuga. För mer information om hur du enklast tar dig till Helags, se www.svenskaturistforeningen.se/helags

Fjällkarta:
Calazo Fjällkarta Storlien, Helags och Ramundberget

Behöver du hjälp med bokningen?

Öppettider

2024:
23 februari - 19 april
1 juli - 22 september

Följ STF Fältjägaren Fjällstuga

STF Helags Fjällstation

Jämtlandsfjällen

Bo i fjällstuga

Att bo i våra fjällstugor är perfekt för dig som vill komma längre ut på fjället. Här finns varken el eller rinnande vatten. Med naturen som enda granne är frihetskänslan total. Här kan du läsa mer.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Eller vill du vandra med andra? Med vår besökskalender får du en överblick över hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden så att du lättare kan planera din tur.