Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Bråtadal/Svartrå Vandrarhem

Upplev

Björkasjöns badplats, 350 m. Härlig, barnvänlig badplats bara ett stenkast från vandrarhemmet! Här finns utedass, grillplats och roddbåt att hyra. Björkasjö är även en fin fiskesjö.

Björkekullens gård, 100 m. Följ skogsstigen från vandrarhemmet och res 100 år bakåt i tiden! Här har tiden stått stilla sedan syskonen som bodde här skänkte gården till staten. Plocka frukter och bär i trädgården eller ta med egen fikakorg och fascineras av stenrösen, odlingsterrasser och total stillhet. Gården är fri att besöka, men visa hänsyn till växter och djur! Länsstyrelsen.se

Åkulla bokskogar, 0–20 km. Vandra, cykla, paddla kanot eller sitt på en stubbe. I ett av Sveriges främsta bokskogsområde finns flera naturreservat, tolv vandringsleder av olika längd och svårighetsgrad och mäktig bokskog! Björkasjöstigen passerar precis vid vandrarhemmets entré. Besök även Åkulla friluftsgård, Alfred Bexells talande stenar eller upplev Bockstens mosse, där Bockstensmannens gick sitt grymma öde till mötes i mitten av 1300-talet. Läs mer om Åkulla bokskogar.

Sumpafallens naturreservat, ca 7 km. Här brusar Högvadsån förbi, på sin väg mot ån Ätran! En mysig vandringsled på cirka två kilometer går längs med Högvadsån. Vid själva Sumpafallen hittar du en iordningställd grillplats.

Floastads naturreservat, ca 5 km. Från reservatets toppar har man en fin utsikt över omgivningen. Den bästa vyn har man från en topp i västra delen av reservatet. Enligt sägnen användes bergets branta sluttning som ättestupa förr i tiden, var försiktig om du besöker platsen!

Öströö fårfarm, ca 15 km. Åk på lammsafari, klappa fåren i hagen, köp gårdens egna produkter eller njut av en mysig fika i härlig utemiljö. Läs mer om Öströö fårfarm.

Gunnagård kött & chark, ca 2 km. Öppen lantgård där man kan komma djuren riktigt nära. Gårdsbutik med egna charkuterier. Ta med familjen till Gunnagård.

Höghöjdsbanan Ullared, ca 12 km. Utmanande klättring uppe bland trädtopparna! Banorna varierar mellan 5 m och 18 m högt. 0346–375 01.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er