STF Bråtadal/Svartrå Vandrarhem

Upplev

Björkasjöns badplats, 350 m. Fin, barnvänlig badplats bara ett stenkast från vandrarhemmet! Här finns utedass, grillplats och roddbåt att hyra. Björkasjö är även en fin fiskesjö.

Björkekullens gård, 100 m. Följ skogsstigen från vandrarhemmet och res 100 år bakåt i tiden! Här har tiden stått stilla sedan syskonen som bodde här skänkte gården till staten. Plocka frukter och bär i trädgården eller ta med egen fikakorg och fascineras av stenrösen, odlingsterrasser och total stillhet. Gården är fri att besöka, men visa hänsyn till växter och djur!

Åkulla bokskogar, 0–20 km. Vandra, cykla, paddla kanot eller sitt på en stubbe. I ett av Sveriges främsta bokskogsområde finns flera naturreservat, tolv vandringsleder av olika längd och svårighetsgrad och mäktig bokskog! Björkasjöstigen passerar precis vid vandrarhemmets entré. Besök även Åkulla friluftsgård, Alfred Bexells talande stenar eller upplev Bockstens mosse, där Bockstensmannens gick sitt grymma öde till mötes i mitten av 1300-talet. www.akullabokskogar.nu

Sumpafallens naturreservat, ca 7 km. Här brusar Högvadsån förbi, på sin väg mot ån Ätran! En mysig vandringsled på cirka två kilometer går längs med Högvadsån. Vid själva Sumpafallen finns en iordningställd grillplats.

Floastads naturreservat, ca 5 km. Från reservatets toppar har man en fin utsikt över omgivningen. Den bästa vyn har man från en topp i västra delen av reservatet. Enligt sägnen användes bergets branta sluttning som ättestupa förr i tiden, var försiktig om du besöker platsen!

Öströö fårfarm, ca 15 km. Åk på lammsafari, klappa fåren i hagen, köp gårdens egna produkter eller njut av en mysig fika i härlig utemiljö. www.ostroofarfarm.com

Gunnagård kött & chark, ca 2 km. Öppen lantgård där man kan komma djuren riktigt nära. Här finns även gårdsbutik med egna charkuterier. www.gunnagard.se

Höghöjdsbanan Ullared, ca 12 km. Utmanande klättring uppe bland trädtopparna! Banorna är mellan 5 m och 18 m höga.

Vi ses i naturen!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er