STF Villa Akvarellen B&B

Upplev

Det finns mycket att upptäcka i Bohuslän, oavsett om du gillar havet, långa turer på land eller vill se historiska platser. Gerlesborg är en ort i Tanums kommun i Bohuslän. Gerlesborg ligger vid Bottnafjordens inre, öster om Bovallstrand som också ligger i Bottnafjorden, söder om Hamburgsund. Ursprungligen är orten ett fiskeläge och en handelsplats. Gerlesborg brukar även benämnas som konstnärsbygden. Här ligger Konstnärscentret Gerlesborgsskolan som erbjuder både utställningar, kurser och konserter.

Gerlesborgsskolan grundades 1944 av professor Arne Isacsson, idag en av landets mest välrenommerade grundläggande konstnärliga utbildningar. Skolans läge valdes med tanke på den orörda, storslagna naturen. Intresset för miljön har speglats både i elevernas konst och i engagerande debattutställningar. Här bedrivs även en omfattande kör- och kammarmusikverksamhet och man ger årligen ett stort antal konserter.

Den typiska bohuslänska naturen bjuder givetvis på rika upplevelser. Utforska naturen till fots eller via cykel. Det salta vattnet inbjuder till bad, fiske och utflykter till havs. Ta en tur till någon av de många öarna i området. Alla med sin särart. Njut av lugnet eller besök de lite livligare platserna. Njut av det rika matutbudet på restauranger och caféer Nyfångad fiks och skaldjur hör givetvis till de typiska delikatesserna, och smakar extra bra just här. Fråga oss gärna om tips! En av våra personliga favoriter är annars ett bageri; Lyckans Stenugnsbageri som bakar fantastiskt bröd. Allt bröd bakas i deras vedeldade stenugn, och de bakas med mjöl från Lögens kvarn i närheten av Lysekil

Varför inte ta en dagsutflykt till utposten i Väst – Väderöarna. Ett eget paradis i yttre havsbandet. Turen börjar med en guidad tur genom Hamburgsunds och Fjällbackas skärgård. Därefter tittar vi på sälarna vid södra Väderöarna innan vi lägger till vid Storö nedanför Värdshuset. Möjlighet finns till att äta lunch och besöka den gamla lotsutkiken.

Eller besök Valön naturreservat, lättillgänglig såväl från land- som sjösidan. Valön ligger ett par kilometer nordväst om Bovallstrand och är en väl avgränsad halvö. Landskapet kännetecknas av kala klippor, hällmarker och ursvallade blockmarker. Utmärkta möjligheter till bad och fiske finns inom reservatet. Stigar och spänger leder till de mest attraktiva partierna. Branta klippstränder dominerar på västsidan men det finns även områden med vidsträckta strandängar. På högre belägna ängsmarker med inslag av skaljord utbildas en örtrik torrängsvegetation och här kan utskiljas gullviva, spåtistel, backsmultron, väddklint, ängshavre samt en rad kalkkrävande mossor.

Vi måste också rekommendera Nordens Ark, inte minst för barnfamiljen. Nordens Ark är en ideell stiftelse som arbetar för att ge hotade djur en framtid. Här bedriver man naturvård, uppfödning, forskning och utbildning samt arbetar med att sprida kunskap om biologisk mångfald. Visionen är en värld med livskraftiga populationer av djur och växter i fungerande ekosystem. I Sverige har Nordens Ark ett nationellt ansvar för uppfödning och utplantering av bland annat vitryggig hackspett, fjällgås, grönfläckig padda och flera arter av skalbaggar och fjärilar.

Med ditt besök stödjer du deras arbete och forskning. Här finns allt från tigrar till sköldpaddor i den vilda delen av parken till kor och kaniner på Lantgården.

Från Villa Akvarellen utforskar du enkelt Bohusläns pärlor. Och vill du bara koppla av och njuta av stillhet så erbjuder vårt hus och vår lummiga trädgård de bästa förutsättningar även för detta. Varmt välkommen!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er