STF Sillegårdens sommarpensionat

Hållbarhet

Vi har ansvar gentemot den plats och det historiska värde som Sillegården besitter. Vi har ansvar för att våra besökare får uppleva och ta del av den på ett miljövänligt och klimatsmart sätt. Vi vill bidra till ekonomisk utveckling av Västra Ämtervik genom att handla från lokala producenter samt att skapa en hub för lokalt producerade livsmedel. Maten som serveras tillagas med omsorg och råvarorna är från trakten. Vi använder inte några halvfabrikat utan allt lagas från grunden med säsongens råvaror. Vi minimerar vårt avfall genom grundlig sortering samt genom att hitta mottagare för matavfall. Vi jobbar också aktivt för att minimera antalet leveranser per vecka. Vi erbjuder kvalitetsprodukter från lokala entreprenörer i vår butik och lokala konstnärer att ställa ut i vår utställningshall, för att på så sätt lyfta kulturen i lokalsamhället.

Vi vill att våra gäster ska ges möjligheten att uppleva den svenska naturen på ett stillsamt sätt och förmedla en kunskap om den närmiljö vi verkar i. Vi vill att våra besökare skall åka hem med lite lägre puls än den de hade vid ankomsten och med ett fint minne på näthinnan.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er