STF Salnö Gård

Mer om STF Salnö Gård

Vilka är vi? Jo, Thore och Eva som lämnat Stockholm efter att ha drivit företag i en helt annan bransch. Salnö Gård var till salu i mitten av nittiotalet och vi bara föll för vad vi såg. Byggnaderna var i starkt behov av upprustning men vi såg bara möjligheterna som dolde sig där, lugnet, tystnaden, den rena luften, havets sus och örnens vingslag. Därefter följde många år av upprustning och även nybyggnad, allt med utgångsläge att bevara den atmosfär som fanns. Ekologiskt tänkande har styrt oss i varje steg. Nu står här ett varsamt renoverat gårdshotell med modern standard i en idyllisk omgivning där småskalighet råder.

Den gamla gårdens huvudbyggnad uppfördes i mitten av 1800-talet men gårdens anor är äldre än så. Här levde man på små åkertegar, av fiske och jakt. På 1920-talet förvärvades gården av församlingarna Hedvig Eleonora och Oscar i Stockholm. Fattigdom rådde hos många i församlingarna varför kyrkan verkade för att behövande barn kunde erbjudas sommarvistelse på Salnö och på så sätt stärka deras hälsa. Sol, bad och näringsrik mat bidrog. Denna verksamhet fortsatte i 70 år varefter den upphörde då behovet inte fanns som tidigare. Det var då vi kom att fortsätta verksamheten.

På Salnö Gård bor du i en lugn, lantlig miljö med frisk luft och storslagen natur runt knuten. Rummen är ljusa och rymliga och vi strävar efter att välja naturliga material så långt som möjligt. Vi bäddar våra sängar med manglade lakan som torkat i den friska luften, för den rätta känslan. Frukost serverar vi i vår pampiga Kaptens-sal, eller om vädret tillåter i vår vackra trädgård, alternativt i vårt lusthus, för den som vill sitta lite mer avskilt.

Nu hälsar vi alla åldrar varmt välkomna till oss på Salnö Gård för en avkopplande vistelse.

Salnö Gård har ingen bemannad reception. Ring oss därför vid ankomst på: 0176–93 130, så möter vi er vid grinden. Incheckning 14.00 – 20.00. Utcheckning 10.00.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er