Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Ljuder/Grimsnäs Herrgård B&B

Mer om STF Ljuder/Grimsnäs Herrgård B&B

Huvudbyggnaden är från 1850, men gården har funnits sedan mitten av 1500-talet och bebotts av flera adelsfamiljer. Här bor du bekvämt i våra personligt inredda rum med sköna resårsängar. Alla 15 rum är bäddade med svala manglade lakan, handdukar och sköna morgonrockar finns på rummet. Ekologisk frukostbuffé ingår alltid! Njut gärna av vår stora trädgård. Vi välkomnar hundar i Magasinet mot förbokning och extra städavgift. Incheckning sker mellan 15.00-19.00, såvida inget annat överenskommits.

På Grimsnäs Herrgård arbetar vi hållbart - i alla avseenden. Restaurang, boende, städning, trädgårdsarbete och gård sköts alltid ekologiskt och hållbart. Vi har tanke och hjärta med i allt vi gör. Naturen runt oss är naturskyddsområde. Detta innebär att våra gamla ekskogar och hassellundar är skyddade för all framtid. Vår verksamhet, gårdens mark och de betande korna är KRAV-certifierade.

STF Grimsnäs Herrgård är perfekt som bas för dagsutflykter i området. Besök glasbruken i Glasriket, utvandrarbygden, Möbelriket, Kalmar med sitt vackra slott, Nordens enda igångvarande handpappersbruk i Lessebo eller varför inte åka till Öland över dagen. Möjligheterna är många för allt detta finns inom en timmes bilfärd. Vill du vandra går Utvandrarleden rakt genom gården.

Vi som driver detta heter Mia & Sune Markmann. Vi bor i ett av husen på gården med vår familj och katten. Vi älskar att måla och renovera och har alltid ett par roliga projekt på gång. Vi trivs på landet och med det lugn vi känner här på Grimsnäs. Är vi lediga cyklar vi till lilla badsjön utanför Skruv och badar och på höstarna plockar vi gärna svamp.

Varmt välkommen till oss!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Det finns rum med egen dusch/wc.
• Alla rum har handfat, tvål och handsprit.
• Vi är ett litet ställe och ligger mitt i naturen.
• Extra noggrann städning med desinfektionsmedel.
• Rumsnycklar desinficeras.
• Minskat antal bord i matsalen, där varje sällskap tilldelas eget bord.
• Det går att få frukost och mat på rummet eller ute i trädgården.
• Vid frukostbuffén finns engångshandskar.
• Kvällstid har restaurangen bordsservering.
• Grillar finns i trädgården om ni vill fixa egen mat (medtag grillkol/tändvätska)
• Vi har en stor trädgård med många meter mellan borden.

Varmt välkomna till lugnet på landet!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er