STF Edsåsdalen Fjällstation

Mer om STF Edsåsdalen Fjällstation

Atmosfären i Edsåsdalen är genuin och familjär. Som besökare kommer du till en fjällby som lever året runt. En småskalig och delvis gammal miljö med gårdar längs byvägen och till trivseln bidrar lamm och fjällkor som betar våra backar. Här bor ca 100 bofasta vuxna och barn. Många av de som tar emot gästerna är bofasta här i byn eller i näraliggande byar. De älskar att bo i en fjällmiljö och kan mycket om vår historia och om sina smultronställen.

I Edsåsdalen har folk gått på tur och åkt längd i hundratals år och den traditionen vårdas ömt. Utförsåkning finns också i våra mjuka sluttningar, backarna är lätta och det är inte svårt att hitta i skidområdet. Barnvänligheten är en av de främsta anledningarna till att våra gäster väljer Edsåsdalen. Under sommaren kommer våra gäster för att vandra och njuta av lugnet.

Vintersäsongen sträcker sig från jul till påsk och sommarsäsongen från mitten av juli till slutet av augusti. För grupper är det öppet året runt. Under våra säsonger är receptionen vanligen öppen dagligen och vi anger öppettiderna i ett välkomstbrev som du får någon vecka före ankomst. Incheckning sker från kl. 15.00 och utcheckning fram till kl. 10.00. Vi har bagagerum där du kan förvara din väska vid behov.

Vi har boende i en huvudbyggnad med hotellservice och i ett vandrarhem för självhushåll, samt stugor. Samtliga rum (utom fyra) har egen dusch/wc. I huvudbyggnaden finns en populär bastu med pool. Läs mer om våra rum och faciliteter under fliken Boende.

I huvudbyggnaden finns restaurang, café och bar som har öppet dagligen under säsong. Läs mer om vår mat under fliken Mat och dryck samt kontakta oss gärna före ankomst för bokning av måltider och information om vårt utbud.

Närmsta livsmedelsbutik finns i Undersåker, nära tågstationen och den är öppen året runt. Vintertid finns i Edsåsdalen en sportaffär med skiduthyrning och några få förnödenheter.

Varmt välkomna till oss!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Hos oss är det tryggt att bo då Edsåsdalen är en liten fjällby med naturen vid husknuten.

• Alla våra rum på hotellet och alla rum utom fyra på vandrarhemmet har egen D/WC.
• Frekvent skyltning med anvisningar och råd från FHM.
• Noggrann handhygien med framför allt tvål och vatten är viktigt för både gäster och personal.
• Det finns handdesinfektionsmedel utställt på alla rum och många platser.
• Vi spritar regelbundet ytor som ofta berörs av händer.
• Vi begränsar antalet gäster som vistas i lokalen samtidigt och anvisar hur långt gästerna bör stå från varandra. Inga köer tillåts.
• Vi har minskat antalet sittplatser och bord i matsalen.
• Vi serverar våra måltider på bufféer, enligt FHM:s råd där följande står att läsa:

Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge som det inte leder till trängsel eller köer.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er