STF Edsåsdalen Fjällstation

Mer om STF Edsåsdalen Fjällstation

Atmosfären i Edsåsdalen är genuin och familjär. Som besökare kommer du till en fjällby som lever året runt. En småskalig och delvis gammal miljö med gårdar längs byvägen och till trivseln bidrar lamm och fjällkor som betar våra backar. Här bor ca 100 bofasta vuxna och barn. Många av de som tar emot gästerna är bofasta här i byn eller i näraliggande byar. De älskar att bo i en fjällmiljö och kan mycket om vår historia och om sina smultronställen.

I Edsåsdalen har folk gått på tur och åkt längd i hundratals år och den traditionen vårdas ömt. Utförsåkning finns också i våra mjuka sluttningar, backarna är lätta och det är inte svårt att hitta i skidområdet. Barnvänligheten är en av de främsta anledningarna till att våra gäster väljer Edsåsdalen. Under sommaren kommer våra gäster för att vandra och njuta av lugnet.

Vintersäsongen sträcker sig från jul till påsk och sommarsäsongen från mitten av juli till slutet av augusti. För grupper är det öppet året runt. Under våra säsonger är receptionen vanligen öppen dagligen och vi anger öppettiderna i ett välkomstbrev som du får någon vecka före ankomst. Incheckning sker från kl. 15.00 och utcheckning fram till kl. 10.00. Vi har bagagerum där du kan förvara din väska vid behov.

Vi har boende i en huvudbyggnad med hotellservice och i ett vandrarhem för självhushåll, samt stugor. Samtliga rum (utom fyra) har egen dusch/wc. I huvudbyggnaden finns en populär bastu med pool. Läs mer om våra rum och faciliteter under fliken Boende.

I huvudbyggnaden finns restaurang, café och bar som har öppet dagligen under säsong. Läs mer om vår mat under fliken Mat och dryck samt kontakta oss gärna före ankomst för bokning av måltider och information om vårt utbud.

Närmsta livsmedelsbutik finns i Undersåker, nära tågstationen och den är öppen året runt. Vintertid finns i Edsåsdalen en sportaffär med skiduthyrning och några få förnödenheter.

Varmt välkomna till oss!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er