STF Allsta Eko Gård Höga Kusten

Mer om STF Allsta Eko Gård Höga Kusten

Allsta Eko Gård ligger i Ådalen Kramfors kommun, där älv möter hav, på norra sidan av Ångermanälven på Höga kusten och 50 km nordväst om Härnösand. Fastigheten har anor från 1700-talet, och är idag en levande gård med grönsaksodlingar, höns samt en huskatt.

Här välkomnas du till en rofylld och vacker miljö där du kan uppleva landsbygden från den bästa sidan. Sov över i gårdens lilla B&B och upplev de vackra omgivningarna och de många besöksmålen i närheten. Och gården är en upplevelse i sig. På sommaren är gården grönskande med odlingar av grönsaker, bär och fruktträd. All odling sker med egen gödsel och utan gifter. Grönsaker, bär och frukt tas tillvara och serveras till våra gäster.

Miljötänket genomsyrar all verksamhet, och de resurser gården erbjuder nyttjas i möjligaste mån, exempelvis i form av bra mikroklimat på grund av söderläge, eget vatten, eget avlopp, solel och ved. Kretsloppshuset, där bland annat B&B, kafé och produktionskök är inrymda, är ett hus uppfört av ekologiska material av trä och lera vilket skapar ett bra inomhusklimat. Hela gården är ett kretsloppssystem där hälsa och samklang med naturen står i fokus. Allt för att göra din vistelse så hållbar som möjligt.

Är du nyfiken berättar jag gärna om erfarenheterna kring odling och byggteknik. Inspirerande samtal är alltid välkomna och vill du hjälpa till med något på gården går det oftast också bra. Naturen runt gården är perfekt för enkla utflykter, kanske på cykel med matsäck. Historiskt bjuder trakten också på många intressanta och välbekanta platser.

Allsta Eko Gård har öppet året runt. I vårt kafé där du som gäst kan beställa både lunch och middag. Observera dock att du behöver förboka detta minst två dagar före ankomst. Frukost med hembakt bröd ingår alltid i priset och behöver inte förbokas. Under säsong säljer vi grönsaker och andra produkter från vår trädgård. Kretsloppshuset kan bokas för möten, konferenser, bröllop och liknande.

Varmt välkommen, jag hoppas du ska trivas!

Inger Holmberg