STF Arthotel Tornedalen

Upplev

Förutom kärleken till konst och hantverk älskar vi naturen och vill gärna dela med oss av våra kunskaper om arktiska djur och växter, skogen och floden. Den magiska älven och skogen bjuder på upplevelser året runt.

Vi erbjuder i första hand aktiviteter i närheten av boendet och har en anställd naturguide som står till gästernas förfogande. För oss är vandring och skidåkning längs älvstranden utmed den nedlagda järnvägsvallen det mest rofyllda. I skogen nyttjar vi skogsvägarna för vandring och längdskidåkning. Vi har Tegsnäs turskidor att hyra ut.

Vi har också cyklar att hyra och det går fint att cykla på skogsvägarna och på banvallen. Vi ordnar guidade norrskensturer på snöskor. Pimpelfiske på en sjö i närheten och skapar trivsel med matsäck vid elden.

Eftersom vi ligger i renbetesland ordnar vi besök hos renägare, på vintern är renarna i hägn. Vi samarbetar med externa aktivitetsföretag i de fall vi inte själv kan erbjuda exempelvis när det gäller hundspann och upplevelse av renar.

Vi lagar mat över öppen eld året om, antingen ute i vårt utsiktstorn eller vid eldstaden på stranden. Torneälv är finfint för kanotpaddling. Vi erbjuder guide och kanoter.

Torneälv har fina fiskevatten; lax, sik och harr. På promenadavstånd från Arthotel ligger Vuentokoski, känd speciellt för laxfiske med spö. Fiskekort kan du köpa av oss.

Utsiktstorn i skogen
För att fullborda drömmen om naturens skönhet har vi byggt ett utsiktstorn i skogen. Varva ner bland trädtopparna. Ett privat läger 1,5 km från huset Kristina. Här kan man tillbringa dagar och nätter, aktiviteten är endast tillgänglig för Arthotels gäster. Tre våningar högt. Britsar att sova på med renskinn som underlag och varma sovsäckar att krypa in i. Braskamin inne och lägereld utomhus. Utedass för bekvämligheten. Krypa in i en skön varm sovsäck. Aktivitet inkluderar all utrustning.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er