Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Saxnäsgården Hotell och Vandrarhem

Mer om STF Saxnäsgården Hotell och Vandrarhem

Välkommen till ett smultronställe i fjällen, med ett utmärkt läge för boende och äventyr. STF Saxnäsgården ligger perfekt mellan vatten, skog och fjäll och är en given plats för aktiviteter i Saxnäs, Marsfjällen och Södra Lappland.

Den pittoreska fjällbyn Saxnäs (sydsamiska: Saadteskenjuana) ligger intill Kultsjöns strand, strax söder om Marsfjällen. Det var här i Saxnäs som Emma Ricklund tillsammans med sin familj i början av 1900-talet öppnade gästgiveriet Saxnäsgården. Det gjorde att fler kunde ta del av denna inspirerande miljö. Dalgången har precis som övriga fjällvärlden alltid präglats av samerna, genom sedvänjor, språk, näring och levnadssätt. Området har ett rikt historiskt- och kulturellt arv.

Du som kommer hit idag får uppleva en tillvaro som ännu kretsar kring naturen. Skidor, vandring, bär, svamp, jakt, fiske och bad i fjällsjöar, vattenfall och åar – allt detta väntar dig som kommer på besök.

Hotell
Hos oss väljer hotellgäster bland 38 dubbelrum och 1 svit. Här väntar trivsamma rum med smakfull inredning och konst från Ricklundgården. Från rummen högst upp har du storslagen utsikt mot Satsfjället eller Marsfjällen.

Vandrarhem
Vandrarhemsgäster kan boka något av våra 22 dubbelrum och 6 flerbäddsrum, som alla har toalett och dusch. Dubbelrummen är utrustade med två enkelsängar. I flerbäddsrummet finns två våningssängar med en bredare nedre bädd. På varje våning hittar du sju rum och ett allrum med TV, soffor och kök för självhushåll. Självklart har du tillgång till foajén i hotellet. Här kan du mysa framför brasan, spela sällskapsspel, möta andra resenärer och dricka något gott efter en dag på fjället.

Öppettider
Hotell inklusive restaurang är öppet under högsäsong, alla helger i januari och februari samt vid gruppbokningar. Vandrarhem med självhushåll, lunchservering samt bastu, gym och sporthall är öppet året runt. Vid lågsäsong måste du förboka ditt boende. Frukost och middag kan förbeställas vissa delar av året. För exakta öppettider kan du kontakta oss.

Restaurang
Saxnäsgårdens restaurang och bar ligger med hänförande utsikt över Marsfjällen. Frukost, fika, lunch, bistro och à la carte erbjuds under högsäsong. Hos oss fokuserar vi på hållbarhet och hämtar ofta inspiration och råvaror från närområdet.

I närheten av oss kan du ägna dig åt fjällvandring eller fiske, ge dig av i rodd- eller motorbåt, paddla kanot eller kajak, prova mountainbike, åka längdskidor eller susa iväg i skoter. Varje årstid lockar med sina speciella upplevelser.

Varmt välkommen!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er