Barn vandrar i fjällen

Fjälluffa Familj

Vill du fjällvandra med familjen men har aldrig prövat på? Då är STFs satsning Fjälluffa Familj i sommar perfekt för dig! Vi vänder oss till barnfamiljer som skulle vilja pröva på och lära sig grunderna i det som behövs för att fjällvandra. Vandringen går mellan fjällstation och fjällstuga i Härjedalsfjällen.

STFs ambition med Fjälluffa Familj är att ge ovana friluftsintresserade barnfamiljer den kunskap som behövs till ett pris som passar många familjers plånböcker. Vandringen går mellan fjällstation och tältläger i Härjedalsfjällen.

Så går det till att fjälluffa

Du och familjen startar er vandring i Ljungdalen/Kläppen. Från Kläppen vandrar ni på egen hand till STF Helags fjällstation. Det är en ungefär 12 km lång vandring längs markerad led och tydlig stig. Ingen guide följer med på vandringen. Väl framme på STF Helags fjällstation vankas middag och välkomstträff. Nästa dag bjuds det på en frukostbuffé följt av en fjällintroduktion för vuxna där en kunnig fjällguide lär ut det man behöver veta för att fjällvandra. På fjällstationen stannar ni i två nätter. För andra dygnet väljer ni själva om ni vill boka till helpension på fjällstationen eller lagar egen mat.

Välj mellan fjällstuga och tält

Sommaren 2022 finns det två olika Fjälluffa Familj paket att boka. Inledningen, alltså de två första dygnen, är samma för samtliga. Det är sista dygnet som skiljer. Antingen väljer ni paketet Fjälluffa Familj fjällstuga som inkluderar logi sista dygnet på STF Fältjägarens fjällstuga och ni vandrar sista dagen ner till Ramundberget (16 km) där en buss väntar vid 16.30 och kör er tillbaka till parkeringen i kläppen. I stugan tar stugvärd emot och visar runt och berättar om hur det är att bo i STFs fjällstugor. Alternativt väljer ni paketet Fjälluffa Familj tält som inkluderar logi sista dygnet i tält på Fjälluffa tältläger. Fjälluffas tältläger står uppe under hela Fjälluffa-perioden och ligger ca 150 meter från Helags fjällstation. Det finns liggunderlag och sovsäck på plats, men man tar med sig eget reselakan. Här får ni dag tre en egen vandringsdag i närområdet. Kanske väljer ni att vandra upp mot Helagstoppen? Sista dagen vandrar ni på valfri starttid den markerade leden tillbaka från Helags ner till Kläppens parkering.

Måltiderna i fjällstugan lagar ni på egen hand i stugans självhushållskök. Måltiderna i tältlägret lagar ni på egen hand på stormkök som finns på plats intill tälten, alternativt i Helags fjällstations självhushållskök. Maten kan ni köpa på Helags fjällbutik eller alternativt ta med er hemifrån. Här har vi samlat våra utrustningstips.

Familj som vandrar framför fjällstuga

Pris: Vuxen 1595 sek och Barn 795 sek. Medlemskap i STF behövs och kan tecknas vid bokning.

I priset Fjälluffa Familj fjällstuga ingår logi på Helags fjällstation två dygn, helpension på fjällstationen första dygnet, guidad fjällintroduktion dag två, logi på Fältjägarens fjällstuga sista dygnet samt bussresa från Ramundberget till Kläppens parkering.

Läs mer och boka

I priset Fjälluffa Familj tält ingår logi på Helags fjällstation två dygn, helpension på fjällstationen första dygnet, guidad fjällintroduktion dag två och logi i tält på Fjälluffas tältläger sista dygnet (det finns liggunderlag och sovsäck på plats, man tar med sig eget reselakan).

Läs mer och boka

Undrar du något?

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Fjälluffa Familj.

Läs frågor och svar