Fjälluffa med familjen i sommar

Fjälluffa Familj

Vill du fjällvandra med familjen men aldrig prövat på? Då är STFs satsning Fjälluffa Familj i sommar perfekt för dig! Vi vänder oss till familjer som skulle vilja pröva på och därvid få lära sig grunderna i det som behövs för att fjällvandra. Vandringen går mellan fjällstation och fjällstuga i Härjedalsfjällen.

Fjälluffa Familj är en nyhet sommaren 2021. Nu erbjuds 60 familjer med barn i åldrarna 10–15 år att delta under fyra vandringsdagar i Härjedalsfjällen, med introduktion på STF Helags fjällstation. Varje familj är ett eget sällskap, max fem personer och minst en vuxen i varje sällskap/familj. För att följa med behöver alla deltagare vara medlemmar i STF, vilket går lätt att ordna när du bokar.

Läs mer och boka

Så går det till att fjälluffa

Familjen startar sin vandring i Ljungdalen/Kläppen. Från Kläppen vandrar man på egen hand till STF Helags fjällstation. Det är en ungefär 12 km lång vandring längs markerad led och tydlig stig. Ingen guide följer med på vandringen. Väl framme på STF Helags fjällstation vankas middag och välkomstträff. Nästa dag bjuds det på en frukostbuffé följt av en fjällintroduktion för vuxna där en kunnig fjällguide lär ut det man kan behöva veta för att fjällvandra. Barnen har sin egen guide med eget program. På fjällstationen stannar ni i två nätter. För andra dygnet väljer ni själva om ni vill boka till helpension på fjällstationen eller lagar egen mat. Förboka till fjällstationen innan avresa om ni önskar helpension även dygn två.

Dag tre bär upptäcktsfärden vidare till STF Fältjägarstugan, dit det är 12 km att gå utmed markerad led. I stugan tar stugvärd emot och visar runt och berättar om hur det är att bo i STFs fjällstugor. Måltiderna här lagar ni på egen hand i stugans självhushållskök. På plats finns en liten butik där mat går att köpa eller har ni med er mat hemifrån.

Dag fyra fortsätter vandringen till Ramundberget. Turen är 16 km och ni följer markerad led. Kl. 16.30 avgår en abonnerad buss för Fjälluffa Familjs deltagare från Ramundberget, tillbaka till Ljungdalen/Kläppen. Bussfärden är sex mil och går över det vackra kalfjället på Flatruet.

Här kan du läsa våra utrustningstips.

Fjällvandrare går från Helags Fjällstation

Undrar du något?

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Fjälluffa Familj.

Läs frågor och svar