STF Abisko Turiststation

Abisko - Grottäventyr

Grottor väcker känslor av mystik och det finns en spänning i att utforska det hemliga och sedan länge bortglömda. Nere i underjorden uppslukas du av stora salar, trånga gångar och uråldriga formationer som har skapats av naturens krafter.

Ett av Sveriges längsta grottsystem gömmer sig nära Abisko. Efter att vi packat bilen med grottutrustning och kört västerut några kilometer vandrar vi uppåt fjällsluttningen till grottöppningen Kåppashåla. Innan nedstigning under jord tar vi på oss overaller, hjälmar och pannlampor. Guiden leder dig genom en labyrint av trånga gångar och häftiga formationer som har skapats av vattenflödet under tusentals år. Väl ovan jord igen vandrar vi ner längs Kåppasjåkka där vi dessutom får upptäcka både vattenfall och jättegrytor.

I priset ingår:
Grottguide, transport, grottutrustning (hjälm, overall, lampa och stövlar)

Förkunskapskrav:
Inga

Bra att veta:
Tid: 4,5 tim
Längd/höjd: 4km vandring, +/- 300m
Åldersgräns: 12 år,
Ta med: Regnkläder, varm tröja, lunch, ryggsäck för utrustningen
Samling: Vid receptionen 9.30 (tillbaka cirka 14.00).
Övrigt: Max 8 platser. Temperatur i grottan: ca.4-6 grader

Avbokning kan ske fram till 14 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Kategorier:

Familjeaktivitet Fjällvandring Höst Sommar Vandring