Kebnekaise - Guidad topptur (sommar)

STF Kebnekaise Fjällstation

Kebnekaise - Guidad topptur (sommar)

Att bestiga Sveriges högsta berg Kebnekaise är något som många drömmer om att göra. Följ med våra guider upp via östra leden, ett äventyr som tar dig över bäckar, branter, glaciärer och lättare klättring mot vårt gemensamma mål sydtoppen.

Östra leden till Kebnekaise sydtopp är en lång och fysiskt krävande dagstur, som innehåller branta uppförsbackar, glaciärvandring och enklare klättring, men också Sveriges högsta utsikt! Topptursförsöket tar ca 10 timmar att genomföra, beroende på förhållanden på berget. Om guiden under turen bedömer att förhållandena är för dåliga eller direkt farliga, t ex regn, vind eller snö, så avbryts turen. Under glaciärvandringen, klättringen och även på toppen är vi säkrade med rep eller vajer som fallskyddsutrustning.

Vad ingår:
- Guide
- Säkerhetsutrustning (klättersele, hjälm samt gemensam utrustning för gruppen)
- Vandringsstavar och dagstursryggsäck
- Lunchpaket
- Logi ingår ej
- Obligatoriskt informationsmöte kvällen innan kl 20.00 på stationen.

Viktig information:
- Arrangemanget är ett topptursförsök, där vi aldrig kan garantera att man når toppen.
- Under informationsmötet får möjlighet att träffa och ställa frågor till våra fjällförare. På mötet delar fjällföraren ut och provar in säkerhetsutrustningen samt går igenom turens detaljer. Denna förinformation är en bra mental uppladdning för den kommande dagen men är även viktig för att turen skall kunna genomföras på ett säkert sätt. Om man uteblir från denna träff betraktas därför er plats som förverkad och ni får tyvärr inte följa med på toppturen.
- Åldersgräns 18 år (i målsmans sällskap 16 år)
- Turen är knappt två mil lång och innehåller ca 1400höjdmeters skillnad både uppför och nerför. Det ställer krav på god kondition och förberedelse för turen. Är du osäker på vilket tempo som kommer att hållas finns ett toppturstest på stationen där du kan pröva att gå ca 300höjdmeter på en viss tid.

Bra att veta:
Den guidade turen brukar vanligtvis komma igång de sista veckorna i juni, beroende på snöläget på höjd. För information om toppturens premiär rekommenderar vi att ni kontaktar Sportavdelningen vid STF Kebnekaise Fjällstation.
Turen går dagligen, med reservation för vädrets makter och förhållanden på berget.

Övriga villkor:
Vändning vid dåligt väder eller farliga förhållanden på turen genomförs utan återbetalning. Ställs turen in helt återbetalas hela summan utom 300 kr som är en administrativ avgift. Tempot för turen är satt för att man ska hinna upp till toppen och hem igen, utan att bli för trött eller vara ute för länge på fjället. Gäster som inte klarar av att hålla tempot vänds av guiden, utan återbetalning.

Förkunskapskrav:
Vi kräver ingen tidigare klätter- eller fjällerfarenhet men vi rekommenderar inte höjdrädda eller personer med knäproblem att delta.

På denna tur är det en Åldersgräns på 18 år (i målsmans sällskap 16 år)

Obligatorisk utrustning:
- Regnjacka och regnbyxor
- Underställströja (syntet eller ull)
- Förstärkningsplagg (fleece, softshell eller lätt dunjacka)
- Mössa
- Vandringskängor över fotknölarna, med rejäl sula
- Solglasögon
- Vattenflaska/flaskor (totalt 2 liter)
- 2 par handskar (minst 1 av paren ska vara ordentligt varma och vattentäta).

Bra att ha, ej obligatorisk utrustning:
- Termos
- Solskyddsfaktor
- Skavsårstejp

Privat guide Östra Leden:
Pris: 8400 kr för en guide, max 6 gäster/guide. För bokning och mer info kontakta oss på 0980-550 00

Toppturen går längs den så kallade Östra leden på Kebnekaise. Vill du hellre gå på egen hand finns information om den västra leden under fliken ”Bestiga Keb”. Den västra leden är längre och innehåller fler höjdmeter, - men mindre tekniska passager och större frihet i valet av pauser och tempo.

Resealternativ

Resa med tåg
Alla tågen hit upp är nattåg så man sover sig hit och kommer fram utvilad och glad till en dag full av upplevelser. För att komma till Kebnekaise bokar man Resplusbiljett ända fram till Nikkaluokta. Det innebär att man kliver av tåget i Kiruna, och där tar bussen ut till Nikkaluokta. Bussens tidtabell anpassas för att matcha tågen, både på hitresa och hemresa. Aktuella tidtabeller hittar du hos Länstrafiken i Norrbottens Län. www.ltnbd.se

Med flyg
Man kan flyga dagligen till Kiruna flygplats från Arlanda, Umeå och Luleå. www.sas.se Den som vill kan också boka en taxi från flygplatsen direkt till Nikkaluokta i samband med flygbokningen.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring