Kebnekaise - Guidad Tur Sommar

STF Kebnekaise Fjällstation

Kebnekaise - Guidad Tur Sommar

Att bestiga Sveriges högsta berg Kebnekaise är något som många drömmer om att göra. Följ med våra guider upp via östra leden, ett äventyr som tar dig över bäckar, branter, glaciärer och lättare klättring mot vårt gemensamma mål sydtoppen.

Östra leden till Kebnekaise sydtopp är en lång och fysiskt krävande dagstur, som innehåller branta uppförsbackar, glaciärvandring och enklare klättring, men också Sveriges högsta utsikt! Topptursförsöket tar ca 10 timmar att genomföra, beroende på förhållanden på berget. Om guiden under turen bedömer att förhållandena är för dåliga eller direkt farliga, t ex regn, vind eller snö, så avbryts turen. Under glaciärvandringen, klättringen och även på toppen är vi säkrade med rep eller vajer som fallskyddsutrustning.

Datum 2018: 17/6 - 20/9

Medlemspris per person, 1450kr

I priset ingår:
- Guide
- Säkerhetsutrustning (klättersele, hjälm samt gemensam utrustning för gruppen)
- Vandringsstavar och dagstursryggsäck
- Lunchpaket
- Logi ingår ej
- Obligatoriskt informationsmöte kvällen innan kl 20.00 på stationen.

Förkunskapskrav:
Vi kräver ingen tidigare klätter- eller fjällerfarenhet men vi rekommenderar inte höjdrädda eller personer med knäproblem att delta. På denna tur är det en Åldersgräns på 18 år (i målsmans sällskap 16 år)

Övriga villkor:
Vändning vid dåligt väder eller farliga förhållanden på turen genomförs utan återbetalning. Ställs turen in helt återbetalas hela summan utom 300 kr som är en administrativ avgift. Tempot för turen är satt för att man ska hinna upp till toppen och hem igen, utan att bli för trött eller vara ute för länge på fjället. Gäster som inte klarar av att hålla tempot vänds av guiden, utan återbetalning.

Resealternativ

Resa med tåg
Alla tågen hit upp är nattåg så man sover sig hit och kommer fram utvilad och glad till en dag full av upplevelser. För att komma till Kebnekaise bokar man Resplusbiljett ända fram till Nikkaluokta. Det innebär att man kliver av tåget i Kiruna, och där tar bussen ut till Nikkaluokta. Bussens tidtabell anpassas för att matcha tågen, både på hitresa och hemresa. Aktuella tidtabeller hittar du hos Länstrafiken i Norrbottens Län. www.ltnbd.se

Med flyg
Man kan flyga dagligen till Kiruna flygplats från Arlanda, Umeå och Luleå. www.sas.se Den som vill kan också boka en taxi från flygplatsen direkt till Nikkaluokta i samband med flygbokningen.

Kategorier:

Fjällvandring Höst Klättring Sommar Vandring Weekendäventyr