Vålådalsfyrkanten på egen hand

Denna vandring utgår från Vålådalens fjällstation och tar dig genom Vålådalens vidunderligt vackra fjällvärld längs den så kallade Vålådalsfyrkanten. Hela turen sträcker sig i Vålådalens naturreservat och du vandrar till stor del mellan kalfjäll och skogsmark.

Vid din ankomst till Vålådalens Fjällstation får du information om leden och tips på sevärdheter i omgivningarna från vår kunniga personal. Njut av en god middag och skön natts sömn på fjällstationen innan du ger dig ut på din fortsatta tur, där du övernattar i STFs fjällstugor längs leden. Förboka gärna din middag senast dagen innan direkt med Vålådalens Fjällstation. I stugorna kan du ta med egen mat eller köpa enklare proviant i Fjällstugornas butiker.
Turen börjar i den anrika och artrika gammelskogen, vars bevarande var det främsta skälet till att Vålådalens naturreservatet bildades för 25 år sedan. Leden slingrar sig fram genom barr- och fjällbjörkskog. Här väntar tjärnar, vattendrag, myrar och blomsterängar. Det är en vandring som bitvis når upp till trädgränsen i gränslandet mellan kalfjäll och gles fjällbjörkskog. På vissa platser har inlandsisen gett naturen vackra drag med åsar, platåer och sprickdalar. Det ser ofta ut som ett sagolandskap.

Bokning:
Vi rekommenderar att du alltid förbokar din övernattning på våra boenden. För att boka flera boenden i en och samma bokning gör du det enklast genom att öppna upp respektive boende i separata flikar i din webbläsare. Välj sedan datum för respektive boende, antal personer och gå vidare tills dess att du ser att ditt boende lagts i varukorgen. Alla dina val sparas i en och samma varukorg, trots att du arbetar i olika flikar. När du är redo att betala väljer du att gå vidare till betalning i någon av flikarna så kommer alla dina val att följa med. Dina val sparas i totalt 30 minuter. Observera att tältplats och dagbesök ej kan förbokas, serviceavgift betalas på plats.

STF Vålådalen Fjällstation
STF Lunndörren Fjällstuga
STF Vålåstugan Fjällstuga
STF Stensdalen Fjällstuga