Solnedgång på musikfestivalen saltofolk

Festivalen i väglöst land

Saltofolk är en liten och genuin festival på Saltoluokta fjällstation, i väglöst land. Sedan 1978 har festivalen lockat folkmusiker, stora artister, entusiaster och fjällrävar. 2020 och 2021 ställdes festivalen in, men efter två års pandemiuppehåll är den äntligen tillbaka! Denna sommar blir det en mjukstart med en nedkortad festival: Saltofolk Förfest.

Saltofolk Förfest 1-2 juli 2022

Årets festival intar stationen den 1–2 juli. Det blir små och mysiga spelningar, dans på matsalens hundraåriga trägolv, workshops, god mat, härlig stämning, trevligt sällskap, fjäll i fonden, midnattssol på himlen. Musiken studsar mot uråldriga, knotiga fjälltallar, rinner ner mot sjön, klättrar upp mot fjället. Har du en gång varit här glömmer du det aldrig.

Programmet för 2022 är ännu inte klart. Tidigare år har festivalen gästats av bland andra Maxida Märak, Johan Airijoki & Malmfältens Rockklubb, Sara Parkman, Samantha Ohlanders & Hampus Norén, Downhill Bluegrass band, Lena Jonsson och många fler.

Boende bokar du här på hemsidan. Information om biljetter och program kommer framöver, håll utkik här och på vår Instagram och Facebook.

Ny förening

Under pandemiuppehållet har det planerats för hur Saltofolk ska bli en ännu bättre festival, som kan finnas kvar i minst 40 år till. Från och med i år arrangeras festivalen av den ideella föreningen Saltofolk förening. Styrelsen består av eldsjälar som länge verkat för festivalen och som vill fortsätta bidra till dess utveckling. Saltofolk förening arrangerar och STF Saltoluokta Fjällstation blir medarrangör och stöttepelare.

Om festivalen

Saltofolk är folkmusikfestivalen vid fjällets fot som arrangerats i mer än fyrtio år. Lika mycket som Saltofolk är fiolspel och folkdans, är det skönt häng och fina möten. Basen är folkmusik, men även jazz, pop, rock, hip-hop och elektroniskt dyker upp i programmet. Folkmusikrävar blandas med fjällvandrare och lokalbor. Det är variationen som bidrar till fina möten och oväntade konstellationer, i kombination med fjällupplevelsen och midnattssolen.

Antingen kommer du för att uppleva samtliga av festivalens punkter, eller så sitter du mest framför huvudbyggnaden, dricker gott och hittar någon trevlig prick att snacka med. Var du än trivs bäst kommer du garanterat hitta ditt sätt att njuta av Saltofolk.

Ta med familjen, kompisgänget eller kom själv! Saltofolk är en gemytlig upplevelse där du garanterat får uppleva både jojk, folkdans, gitarrsolon, midnattssol och gemenskap. Välj om du vill bo i den fina fjällstationen eller i ett tält med utsikt bort mot Stora sjöfallet. Restaurangen serverar lokalt inspirerad mat, och om du vill laga själv finns vårt självhushållskök tillgängligt. Kom över dagen, eller stanna hela helgen.