Tänk på att det råder eldningsförbud i princip i hela landet. Nu är det viktigare än någonsin att vi alla njuter av naturen på ett ansvarsfullt sätt. Läs mer på Länsstyrelsen.se för exakt information om vad som gäller på just din plats

Abisko - Vandring till Kärkevagge & Trollsjön

STF Abisko Fjällstation

Abisko - Vandring till Kärkevagge & Trollsjön

En uppiggande vandring som du sent ska glömma. I Kärkevagge har stora krafter verkat och skapat höga klippväggar, blockhav och deltaområden. Det här är ett sagolandskap där karg fjällterräng samsas med blomstrande ängar - ett paradis för vandrare.

Vandringen går genom en vacker fjällbjörkskog och fortsätter sedan upp över tydliga urbergshällar som påminner om forna tider. Därefter tar vi oss vidare upp till Kärkevagges majestätiska dalgång. Stigen slingrar sig ovan den blockterräng som bildats av den senaste istiden. Väl framme vid Rissájávri (mer känd som Trollsjön) förundras man av sjön som glimmar som en eld i solen. Lunchen smakar extra gott efter den sista stigningen. Koppla av en stund, ta ett bad eller bara strosa runt och njut av atmosfären innan turen återvänder längs den förtrollande sjöns utlopp.

Vad ingår:
Guide & transport, gemensam säkerhetsutrustning

Ta med:
Kängor/stövlar, regnkläder, dryck, lunchpaket

Bra att veta:
Tid: 7,5 tim
Längd/höjdskillnad: 12 km, +/- 400 m (ca 5 timmars vandring)
Ålder/åldersgräns: 12 år
Förkunskapskrav: Inga

Samling:
Vid receptionen kl. 09.30 utanför entrén (tillbaka ca kl 16.30)

Övrigt:
Max 8 platser

Anmälan:
Online senast tre dagar innan eller på plats senast 19:00 kvällen innan.

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Resealternativ

Läs mer om hur du tar dig till och från Abisko under fliken "hitta hit", direktlänk finner du här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-abisko-fjallstation/hitta-hit/

Kategorier:

Fjällvandring Höst Vandring